Categorie: taart

  • Citroen meringue taart

    Citroen meringue taart

    a.k.a. lemon meringue pie

    Citroenmeringuetaart bereiding

    De prachtige en heerlijke citroenmeringuetaart die je bij de luxe patisserie in de etalage ziet staan, die kun je ook zelf maken! Dit recept is voor een kleine springvorm van ongeveer 20 centimeter doorsnede met een lekkere dikke laag vulling van zelfgemaakte lemon curd. De schuimlaag bovenop is van Italiaanse meringue. Dit is niet de knapperige (Franse) meringue, maar een zachte eiwit-schuimlaag.

    Bodem citroenmeringuetaart

    • 200 gram bloem
    • 150 gram roomboter
    • 60 gram suiker
    • ½ losgeklopt ei
    • Beetje zout

    Voor de bodem maak je een deeg van deze ingrediënten met een mixer met deeghaken. Bedek de bodem van je springvorm met bakpapier en vet de zijkanten in. Verdeel het deeg over de bodem en maak een opstaande rand. Prik een aantal keer met een vork in de bodem en zet de vorm met het deeg in de vriezer. Verwarm de oven voor op 180 graden.

    Vulling van lemon curd

    • 4 grote of 5 kleine citroenen
    • 350 ml water
    • 175 gram suiker
    • 100 gram boter
    • 75 gram maïzena
    • 4 eierdooiers

    Rasp 2 theelepels rasp van schoongemaakte citroenen en doe dit met de uitgeperste citroenen in een pan. Voeg hier het water, de maïzena en het suiker aan toe en roer dit goed, zodat de klontjes eruit gaan. Verwarm dit en laat zachtjes koken. Blijf roeren tot je een soort behanglijm hebt. Als het stevig is haal je de pan van het vuur. Voeg de boter in klontjes toe en daarna de eierdooiers één voor één, terwijl je blijft roeren. Je krijgt nu de bekende gele kleur van lemon curd.

    Zorg dat je oven is voorverwarmd op 180 graden. Je haalt de bodem uit de vriezer, verdeelt de lemon curd erover en bakt dit in ongeveer 40 minuten gaar in de oven. Deze taart laat je afkoelen, eerst tot kamertemperatuur en daarna in de koelkast, voordat je de meringue schuimlaag erop maakt.

    De bodem bevries je totdat de lemon curd erop gaat
    De lemon curd lijkt op behanglijm voordat de eigelen erdoor gaan
    De lemon curd gaat op de bevroren bodem en meteen de oven in

    Italiaanse meringue schuimlaag

    • 4 eiwitten
    • 300 gram suiker
    • 80 ml water
    • Beetje zout

    Ik heb hier zo ongeveer de bereiding van Rutgerbakt gevolgd. Een thermometer is handig; wij hebben er één liggen van de Weber-barbecue en die werkt ook prima in een pan met suikersiroop. Het gaat zo: Houd 50 gram suiker apart. Je doet het water en de rest van de suiker in een pan en zet dit op het vuur. Als de siroop 113 graden Celsius is, begin je met het mixen van de eiwitten met een beetje zout. Ik ben wat eerder begonnen, omdat ik alles met de hand en dus zonder keukenmachine moest managen; multitasken! Voeg geleidelijk de resterende suiker aan de eiwitten toe. Intussen hou je de suikersiroop in de gaten: bij 118 graden haal je de suikersiroop van het vuur. Dit giet je in een dun straaltje bij de eiwitten, terwijl je blijft mixen. Het eiwit gaart door het vermengen met de hete suikersiroop. Je mixt daarna verder op een hoge stand, totdat de meringue lauw geworden is.

    Deze meringue is nu klaar (en gaar); hij blijft dus zacht en schuimig. Dit kun je over de taart verdelen of opspuiten. Met een keukenbrander of door de taart kort onder de grill te zetten kun je nog mooie lichtbruine randjes aan de meringue maken.

    De suikersiroop verwarm je tot 118 graden Celsius
    Het eiwitschuim wordt gaar door de hete suikersiroop die erbij gaat
    De Italiaanse meringue kun je goed opspuiten
    Lemon meringue pie: heerlijk!
    Eiwitschuim over?
    Maak schuimpjes!

    Doordat er water in deze Italiaanse meringue verwerkt is, moet het behoorlijk lang in de oven om voldoende te drogen en lekker knapperige schuimpjes te maken. Spuit schuimpjes en zet ze ongeveer 2,5 uur op 100 graden in de oven. Laat ze daarin afkoelen met de deur dicht.

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij een ander recept voor een citroentaart? Ik hoor het graag!

  • Sinaasappel-kwarktaart

    Sinaasappel-kwarktaart

    met eetbare bloemen

    Sinaasappel kwarktaart

    Eetbare bloemen zijn de mooiste decoratie. En er is heel veel keuze. Wel goed om je eerst even te verdiepen in welke bloemen je wel en welke je niet kunt eten.

    De oostindische kers in mijn tuin bloeit vaak tot diep in de herfst. De teunisbloem die ik tijdens een wandeling tegenkwam, kleurt er mooi bij.

    Kwarktaart met eetbare bloemen: ingrediënten

    Bodem
    • 250 gram bastognekoeken
    • 75 gram roomboter
    Kwarkvulling
    • 500 gram kwark
    • 500 ml slagroom
    • 175 gram suiker
    • rasp van 1 sinaasappel
    • sap van 1 citroen en 2 sinaasappels
    • 8 blaadjes gelatine
    Bovenlaag
    • sap van 2-3 sinaasappels
    • 4 blaadjes gelatine

    Bereiding kwarktaart

    Leg een bodem in je springvorm, maar vet hem verder niet in. Vermaal de koekjes, meng met gesmolten boter en druk aan in de bodem van je springvorm.

    Maak de bloemblaadjes goed schoon en laat ze opdrogen. Met tandenstokertjes zorg je dat ze langs de rand staan.

    Klop voor de vulling de slagroom stijf. Laat de gelatine zacht worden in een bakje water. Maak dan een beetje sinaasappelsap warm, knijp de blaadjes uit en los ze op in het sap. Mix dit in een aparte kom met de overgebleven ingrediënten en spatel hier op het laatst de slagroom door. Schenk dit op de bodem en laat de taart een paar uur opstijven in de koelkast.

    Voor de bovenlaag laat je 4 blaadjes gelatine weken in water. Deze knijp je uit en los je weer op in een scheutje sinaasappelsap. Daarna roer je de rest van de sinaasappelsap erdoor. Dit schenk je bovenop de taart. Laat de taart opnieuw een paar uur opstijven.

    Maak de springvorm heel voorzichtig open, om de bloemen heel te houden en te zorgen dat de kwarklaag niet scheurt. Help eventueel een beetje met een mesje langs de rand. Dan heb je een prachtig kunstwerkje dat ook nog eens heerlijk smaakt.

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij een ander recept voor een kwarktaart of een recept met eetbare bloemen? Ik hoor het graag!

  • Cranberry-taartje

    Cranberry-taartje

    Rondom de feestdagen zijn verse cranberries het best verkrijgbaar. In het taartje vormen ze een mooi friszuur contrast met de zoete cake.

    Ingrediënten cranberrytaartje

    Bodem
    • 75 ml witte wijn
    • 140 gram suiker
    • zakje vanillesuiker
    • mespunt baking soda (zuiveringszout)
    • 1 ei
    • 4 eetlepels arachideolie
    • 100 gram zelfrijzend bakmeel
    Bovenlaag
    • 250 gram crème fraiche
    • 50 gram poedersuiker
    • 1 ei
    • cranberries

    Bereiding cranberrytaartje

    Verwarm de oven voor op 170 graden. Vet een kleine vorm in (ongeveer 20 cm doorsnee) en bestuif met bloem.

    Los in een steelpan op laag vuur 75 gram suiker op in de witte wijn. Roer de baking soda erdoor en laat een kwartiertje staan. Mix de rest van de ingrediënten in een andere kom door elkaar. Voeg het laatst om en om het zelfrijzend bakmeel en het wijnmengsel toe. Doe dit in de vorm en bak ongeveer 25 minuten.

    Haal de cake eruit en verhoog de temperatuur naar 200 graden. Meng de crème fraiche met poedersuiker en ei en verspreid dit over de cake. Doe de cranberries erop, druk een beetje aan en zet de taart nog 25 minuten in de oven.

    Wijn/suiker-siroop
    Het cakemengsel is vloeibaar
    Met bovenlaag gaat hij terug in de oven

    Heb je ook zo’n lekker bakrecept?

    Stuur maar op, dan gaan we hem testen!

  • Kersttulband

    Kersttulband

    … met cranberries, chocolade en walnoten

    December! De tijd waarin de winkels weer vol liggen met de lekkerste kerstgerechten. En tegelijkertijd ook de tijd waarin veel mensen de ingewikkeldste bak- en kookkunsten uit de kast trekken. Ik hou zelf van de gulden middenweg. De combinatie ‘niet te moeilijk, wel veel effect’. Daar past de tulband prima bij; die ziet er alleen al vanwege de vorm feestelijk uit. Je kunt zelf kiezen wat voor vulling je erin doet. Ik heb gekozen voor de winterse smaken van geraspte sinaasappelschil, pure chocolade, walnoten en cranberries. In meer klassieke recepten wordt de tulband gevuld met ingrediënten als rozijnen, sukade of bigareaux (van die gekleurde gekonfijte kersen). Voor de klassieke Moskovische tulbandrecepten splits je de eieren en klop je het eiwit apart stijf. Dat zorgt voor een meer luchtig effect. Het deeg in mijn recept lijkt meer op cakebeslag. Dat is makkelijker te maken en ook erg lekker!

    Ingrediënten kersttulband

    • 250 gram zachte roomboter
    • 150 gram suiker
    • 5 eieren
    • 100 gram bevroren pure chocolade
    • 100 gram walnoten
    • 100 gram gedroogde cranberries
    • 1 theelepel geraspte sinaasappelschil
    • 725 gram zelfrijzend bakmeel
    • 25 gram maïzena
    • mespunt zout
    Vulling van cranberries, chocolade en walnoten

    Bereiding tulband

    Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet je tulbandvorm in en bestuif met bloem. Mix de roomboter met de suiker en voeg één voor één de eieren toe. Klop dit nog een aantal minuten door.

    Hak de chocolade grof met de keukenmachine (je kunt ook kant-en-klare stukjes kookchocolade gebruiken). Doe dit vervolgens ook met de walnoten. Meng in een aparte kom bakmeel, maïzena, zout, sinaasappelrasp, walnoten, chocolade en cranberries. Roer dit geheel met een spatel door het eiermengsel. Stort dit in de tulbandvorm en strijk het stevige deeg een beetje uit in de vorm.

    Bak de cake in circa 45 minuten gaar. Laat de vorm vervolgens 10 tot 15 minuten afkoelen en keer hem om op een groot bord. Als hij volledig is afgekoeld kun je hem bestuiven met poedersuiker en versieren hoe je maar wilt. Waarschijnlijk heb je nu veel meer cake dan je met je beperkte gezelschap op kunt. Laat Kerst nu ook de tijd van de naastenliefde zijn. Delen maar!

    Bestuif de tulband met poedersuiker
    Je kunt hem nog verder decoreren
    Enjoy!

    Maak bladeren van chocolade

    Het is goed te doen en erg leuk om je eigen hulstblaadjes van chocolade te maken. Knip een paar takjes met mooie gekartelde blaadjes af en maak die goed schoon onder de kraan. Maak ze helemaal droog en bestrijk de onderkanten van de blaadjes met olie. Hierdoor laat de chocolade straks goed los. Ik gebruik zelf bakspray voor het invetten, dat is nog makkelijker.

    Smelt pure chocolade au bain-marie, dus in een metalen bak die in een pan met warm water ‘hangt’. Bestrijk de onderkanten van de blaadjes met een bakkwast met gesmolten chocolade en leg ze voorzichtig op een plaat met bakpapier. Laat dit even hard worden in de koelkast en strijk er dan nog een laagje op. Dit laat je weer goed afkoelen in de koelkast. Nu kun je de blaadjes voorzichtig van de chocolade afhalen, het is handig om ze eerst even los te knippen en bij het steeltje te beginnen. Er zullen een paar mislukken; die chocolade kun je gebruiken om te testen of het wel echt lekker is 😉

    Heb je ook zo’n lekker bakrecept?

    Stuur maar op, dan gaan we hem testen!

  • Gevulde speculaas

    Gevulde speculaas

    … met zelfgemaakte amandelspijs

    Een buurvrouw van me heeft heel wat recepten en bakboekjes verzameld en een paar van haar oude bakboekjes mocht ik lenen. Dus een mooie reden om wat nieuws te proberen. Met de Sinterklaasperiode op komst is het de uitgelezen tijd om zelf de allerlekkerste gevulde speculaas te maken. Je kunt natuurlijk kant-en-klare amandelspijs gebruiken, maar het is nog leuker (en misschien ook wel lekkerder) om zelf ook de amandelspijs te maken. Voor de beste smaak moet de spijs minimaal 14 dagen liggen voordat je het gaat verwerken.

    Bekijk het filmpje op Instagram of lees hieronder het recept.

    https://www.instagram.com/p/CHIjs9anSuT/?utm_source=ig_web_copy_link
    Gepelde amandelen, gekocht bij Bosscher’s Delicatessen op de Hoogeveense markt.
    De amandelen worden geraspt met een kaasrasp.
    De amandelspijs moet minstens 14 dagen rusten op een koele, donkere plek.

    Amandelspijs maken

    Ingrediënten:

    • 175 gram blanke amandelen
    • 175 gram suiker
    • rasp van 1 citroen
    • een half losgeklopt ei

    Met een kaasrasp maal je de amandelen fijn. Daar roer je de suiker, de citroenrasp en het halve ei door. Daarna gaat alles nog een keer door de kaasrasp. Dit kneed je door elkaar tot spijs. Voeg eventueel wat water of ei toe om het beter te kunnen kneden. Wikkel de spijs in vershoudfolie en bewaar in de koelkast tot je het gaat gebruiken. In veel moderne recepten wordt trouwens een keukenmachine of kant-en-klare amandelmeel gebruikt om amandelspijs te maken. Misschien is dat net zo lekker, of misschien levert dat een andere textuur op… Ik heb het nog niet onderzocht. Ik maak mezelf graag wijs dat noeste arbeid een beter resultaat oplevert.

    Gevulde speculaas recept

    Deeg:

    • 300 gram bloem
    • 150 gram donkerbruine basterdsuiker
    • 150 gram zachte roomboter
    • 15 gram speculaaskruiden
    • mespunt zout
    • 2 theelepels bakpoeder
    • beetje melk

    Vulling:

    • 350 gram amandelspijs

    Garnering:

    • ½ losgeklopt ei
    • zo’n 20 gave blanke amandelen
    Als het bovenste laagje er maar netjes uitziet 😉
    Nadat je de amandelen erop heb gelegd (beetje aandrukken), deze weer met ei bestrijken.
    Als hij mooi goudbruin is, is hij klaar en ruikt het hele huis naar speculaaskruiden.

    Bereiding gevulde speculaas

    Verwarm de oven voor op 180 graden. Beboter een vorm, bijvoorbeeld een springvorm van ongeveer  24 centimeter doorsnede. Ik heb een rechthoekige vorm gebruikt van 26,5 x 17,5 cm. Mix alle ingrediënten voor het deeg en verdeel dit in twee ongelijke bollen. De kleinste rol je uit op een met bloem bestoven werkblad; hiermee bedek je de bodem van de vorm. Geen probleem als het niet zo netjes uitkomt. Beetje ‘knippen en plakken’ en niemand die er iets van ziet. Want nu rol je de amandelspijs uit en die leg je op de onderste laag deeg. Je houdt ongeveer een halve centimeter vrij langs de rand. Is de amandelspijs te hard om uit te rollen, dan kun je die eerst iets verdunnen door er een beetje losgeklopt ei doorheen te kneden. Heb je ruzie met de spijs omdat het bijvoorbeeld blijft plakken aan de deegroller? Ook hier gewoon weer een beetje smokkelen; als het maar zo gelijk mogelijk verdeeld wordt over de onderlaag. Op de laatste laag moet je wel een beetje je best doen, want die kan iedereen zien. Deze rol je iets groter dan de vorm en probeer je in zijn geheel bovenop de laag spijs te leggen. De randen druk je tegen de zijkant langs de spijs.  Bestrijk de bovenkant met losgeklopt ei, verdeel de blanke amandelen er netjes over en bestrijk nogmaals met ei. Kijk nog eens met trots naar je prestatie en zet hem gedurende ongeveer 35 minuten in de oven, tot koek en amandelen een mooi goudbruin kleurtje hebben. En is hij toch niet zo mooi geworden, dan is hij sowieso heel lekker!

    Met die geur in huis laat je je gevulde speculaas echt niet afkoelen voordat je hem test, wedden?

    Heb je ook zo’n lekker bakrecept?

    Stuur maar op, dan gaan we hem testen!

  • Grootmoeders kwarktaart

    Grootmoeders kwarktaart

    Kwarktaart zonder pakje

    Ik had al een heerlijk appelcake-recept van Rik Oostenveld geprobeerd. Hij kwam nog een aantal recepten tegen, dus tijd om er weer één te proberen! Dit keer de kwarktaart. Geen chemische pakjes en deze variant wordt gebakken. Het lijkt dan ook op een cheesecake. Met lekkere dikke koekbodem

    Bekijk het filmpje op Instagram of lees hieronder het recept.

    https://www.instagram.com/p/CEytR9lHxUW/?utm_source=ig_web_copy_link

    Gebakken kwarktaart: ingrediënten

    Deeg:

    • 250 gr. bloem
    • 110 gr. zachte roomboter
    • 110 gr. witte basterdsuiker
    • 2 eierdooiers
    • 2 lepels melk
    • mespunt zout

    Vulling:

    • 500 gr. volle kwark
    • 175 gr. suiker
    • 2 eierdooiers
    • 40 gr. maizena
    • 75 gr. rozijnen
    • 1 dl. melk
    • sap van een citroen
    • 2 tl. citroenrasp
    • 4 eiwitten

    Bereiding kwarktaart

    Verwarm de oven voor op 160 graden.

    Verwarm de oven voor op 160 graden. Leg bakpapier op de bodem van je springvorm. De taart past mooi in een vorm van 20 cm, maar groter kan ook. Mix alle ingrediënten voor het zandtaartdeeg en verspreid dit over de bodem en tegen de zijkanten. Ik vind het zelf makkelijk het deeg eerst met een deegroller uit te rollen op een met bloem bestoven ondergrond en het daarna in de vorm te doen. Houd een beetje deeg over om aan het eind een mooie rand aan de bovenkant te kunnen maken.

    Voor de vulling klop je de eiwitten stijf in een vetvrije kom. De overige ingrediënten meng je door elkaar met een mixer met kloppers; de rozijnen roer je er het laatst door. Daarna spatel je de eiwitten er voorzichtig doorheen voor een luchtig effect.

    Dit schenk je over de bodem. Met het resterende deeg kun je een mooie rand maken. Zet de taart ongeveer een uur in de oven.

    Let op: in het originele recept staat sap en rasp van een halve citroen. Ik vind dat de citroensmaak wel wat meer uitgesproken mag zijn.

    Laat 5 minuten afkoelen en haal dan een mes langs de rand. Goed laten afkoelen en een paar uren in de koelkast laten opstijven. Je kunt hem serveren met een beetje poedersuiker of vers rood fruit. Genieten maar!

    Nog één stukje dan…
    Je kunt hem nog wat lekkerder en mooier maken als je wilt.

    Heb je ook zo’n lekker bakrecept?

    Stuur maar op, dan gaan we hem testen!

  • Upside down appelcake

    Upside down appelcake

    Omgekeerde appelcake

    Appelcake, op de kop

    Rik Oostenveld reageerde op mijn oproep in de Hoogeveense Courant om oude recepten te delen. Hij had nog een oud recept van zijn moeder (inmiddels 84 jaar), die waarschijnlijk in het verleden een cursus heeft gedaan aan de huishoudschool ‘Pesserhof’ aan de Pesserstraat in Hoogeveen:

    De hoeveelheden zijn erg zuinig, waarschijnlijk om het gebruik van de producten te beperken. Om een beetje een mooie verhouding te krijgen, heb ik alles verdubbeld. Ook de baktemperatuur heb ik aangepast (de meeste mensen hebben tegenwoordig een heteluchtoven, die moet minder warm ingesteld worden).

    Bekijk het filmpje op Instagram of lees hieronder het recept.

    https://www.instagram.com/p/CAAu5ROH6J3/

    Upside down appelcake: ingrediënten

    • 4-5 appels
    • 30 gram gesmolten roomboter
    • paar eetlepels donkerbruine basterdsuiker
    • 200 gram roomboter (kamertemperatuur)
    • 200 gram suiker
    • 4 eieren
    • 200 gram zelfrijzend bakmeel
    • paar eetlepels melk
    • mespunt zout
    • 2 eetlepels geraspte citroenschil

    Bereiding omgekeerde appelcake

    Verwarm de oven voor op 170 graden.

    Schil de appels en snijd ze in dunne schijfjes. Je kunt er wat suiker en kaneel overheen doen. Die staan als ingrediënten vermeld in het originele recept, maar komen in de beschrijving nergens terug. Maar goed, kaneel en suiker zijn altijd een goed idee 🙂

    Leg bakpapier op de bodem van je springvorm (niet nodig als je een glazen bodem hebt zoals ik). Doe hier de gesmolten boter op, verdeel de donkerbruine suiker erover en leg de appelschijfjes er mooi op.

    Voor het deeg: mix de boter met de suiker. Voeg zout en citroenschil toe. Voeg daarna een voor een de eieren toe en mix tot het luchtig is. Mix dan op een langzame stand de melk en het zelfrijzend bakmeel erdoor.

    Verdeel de cakemix over de bodem en zet hem in de oven. Na 50-60 minuten is hij gaar. Laat 5 minuten afkoelen, doe een mes langs de rand en maak de rand los. Keer om op een plaat of groot bord en haal de bodem er voorzichtig af. Als het goed is heb je nu een heel mooie bovenkant. En als hij er niet zo goed af komt is hij toch nog heel erg lekker!

    Oh ja, inzender Rik heeft natuurlijk een stukje geproefd. Zijn commentaar: “Ik vond hem lekker, goeie frisse smaak en de cake ook niet droog”.

    Heb je ook zo’n lekker oud recept?

    Stuur maar op, dan gaan we hem testen!

  • Oma’s appeltaart

    Oma’s appeltaart

    Oma’s appeltaart

    Appeltaart van oma

    Mijn oma maakte lekkere appeltaart. Niet te ingewikkeld met allemaal gedoe met deeg uitrollen, sliertjes maken, met ei bestrijken. Nee, gewoon lekker praktisch rechttoe-rechtaan. Ideaal dus om samen met de kinderen te maken.

    Appelcake is eigenlijk een betere naam voor dit baksel. Maar dan in de vorm van een taart.

    Bekijk het filmpje op Instagram of lees hieronder het recept.

    https://www.instagram.com/p/B-Pr-llHZq4/?utm_source=ig_web_copy_link

    Appeltaart van oma: ingrediënten

    • 5-6 appels. Liefst goudrenet of elstar.
    • beetje suiker en kaneel om door de appels te doen
    • 250 gram roomboter (kamertemperatuur)
    • 250 gram suiker
    • 4 eieren
    • 250 gram zelfrijzend bakmeel
    • halve beker melk

    Bereiding oma’s appeltaart

    Verwarm de oven voor op 160 graden.

    Schil eerst de appels en snijd ze in blokjes. meng er wat kaneel en suiker door (niet te zuinig). Laat dit intrekken terwijl je het deeg maakt.

    Mix de boter met de suiker. Voeg de eieren toe en mix tot het luchtig is. Mix dan op een langzame stand de melk en het zelfrijzend bakmeel erdoor.

    Vet een springvorm in of leg bakpapier op de bodem en vet alleen de rand in. Verdeel de mix over de bodem en leg de appels erop. Als er vocht uit de appels gekomen is, probeer je dat er zo min mogelijk bij te doen. De appels druk je een beetje aan. Nu kan oma’s appeltaart in de oven!

    Check na ruim een uur of de taart gaar is; een satéprikker moet er dan droog uitkomen. Laat 5 minuten afkoelen, doe een mes langs de rand en open de vorm. Hij is een beetje warm natuurlijk het lekkerst. Smullen maar!!

    Goedgekeurd door Teun en Linde 🙂

    Beetje warm het lekkerst. Maar afgekoeld ook nog heerlijk 😉

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij ook een recept voor een lekker zoet baksel? Ik hoor het graag!

  • Citroentaart

    Citroentaart

    Citroentaart

    Citroentaart recept

    Afgelopen vrijdag at ik de lekkerste citroentaart ever. Zoetzuur, fris, luchtig… In de Dessertbar in Haarlem. Echt, een dessertbar! Hemel op aarde!

    Ik herinnerde me dat we nog een stuk of 9 citroenen van de markt in de schuur hadden liggen. Had Arjan meegenomen om onduidelijke redenen. Was vast een onweerstaanbare aanbieding.

    Dus ik ben (bijna) meteen citroentaart gaan bakken. Ik had nog geen Oma’s Citroentaart-recept ontvangen, maar gelukkig heeft Rose er één beschreven op stoerevrouwensporten.nl En haar filosofie van actief leven combineren met écht genieten, helemaal mee eens!

    Meer = beter

    Dat is mijn eigen quote 🙂

    Daarom heb ik het originele recept een beetje aangepast…

    Citroentaart: ingrediënten

    • 200 gram bloem
    • 125 gram roomboter op kamertemperatuur
    • snufje zout
    • 50 ml koud water
    • 8 eieren
    • 265 gram basterdsuiker
    • 330 ml slagroom
    • Citroenrasp van 1 citroen
    • Sap van 4 citroenen

    Verder nodig:

    • Deegroller
    • Zak droge bonen voor blindbakken
    • Bakvorm van 26 cm

    Bereiding citroentaart

    Verwarm de oven voor op 200 graden.

    Doe de roomboter in blokjes, met bloem, zout en water in een kom. Mix met een mixer met deeghaken tot je er een deegbal van kunt vormen. Leg dit in vershoudfolie in de koelkast.

    Meng de eieren met suiker, slagroom, citroenrasp en -sap in een andere kom tot een homogeen mengsel.

    Tip: gebruik gekoelde citroen om te raspen. Gaat een stuk makkelijker!

    Vet je taartvorm in en bestuif deze met bloem. Bestuif ook je aanrecht en deegroller met bloem. Rol de deegbal uit tot je een pizza hebt die iets groter is dan je taartvorm. En probeer hem er dan netjes in te krijgen met ongeveer 2 centimeter opstaande rand. Lukt niet! Maar met een beetje bijsnijden en verplaatsen lijkt het best ok.

    Dan in de oven ‘blind bakken’. Dat doe je door er bakpapier op te leggen en daarin de bonen te gooien. Na 15 minuten bonen en bakpapier eruit halen en nog 5 minuten bakken of iets langer, tot de bodem een beetje bruin is. Daarna de bodem wat af laten koelen en de oven op 165 graden zetten.

    Blind bakken zorgt dat de bodem mooi in vorm blijft. De bonen kun je niet meer eten maar wel opnieuw gebruiken voor blind bakken.

    Doe nu de vulling op de bodem en zet de taart nog 60 minuten in de oven.

    Na het afkoelen met poedersuiker bestuiven en dan:

    Smullen!

    Hij is heerlijk! Maar nog net niet zo lekker als die van de Dessertbar. Dus heb je nog een ander citroentaart-recept, laat het me weten!

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij een lekker recept of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!