Maak brownies en versier dit met chocladeganache en geel glazuur en eventueel extra paasdecoratie.
Maak heel eenvoudig chocoladeganache door 100 gram pure chocolade langzaam te smelten in 100 ml slagroom. Dit kan gewoon in de magnetron, af en toe even roeren. Dit spreid je uit over de brownie en laat je afkoelen in de koelkast, tot de chocola wat steviger is geworden.
Voor het gele glazuur heb je een beetje vloeibare gele kleurstof voor voeding nodig, een paar lepels poedersuiker en citroen- of limoensap. Doe eerst een paar druppels gele vloeistof bij de poedersuiker en vul dit aan met het sap. Roer dit steeds door met bijvoorbeeld een gebaksvorkje. Het moet net vloeibaar zijn. Dit giet je uit over de brownie.
Tips en ervaringen welkom!
Heb jij een ander Paasrecept of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!
Voor het gele glazuur heb je een beetje gele kleurstof voor voeding nodig (te koop bij bv. AH of de Xenos), een paar lepels poedersuiker en citroen- of limoensap. Doe eerst een paar druppels gele vloeistof bij de poedersuiker en vul dit aan met het sap. Roer dit steeds door met bijvoorbeeld een gebaksvorkje. Het moet net vloeibaar zijn.
Voor het witte glazuur heb je weer flink wat poedersuiker nodig, hier doe je een paar drupjes amandelessence bij en dit vul je aan met drupjes water tot je dezelfde dikte hebt als bij het gele glazuur.
Je kunt het glazuur uit bv. een maatbeker met tuit uitgieten over je cake. Decoreer eventueel met noten of paasversiering.
Tips en ervaringen welkom!
Heb jij een ander Paasrecept of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!
Voor het gele glazuur heb je een beetje gele kleurstof voor voeding nodig (te koop bij bv. AH of de Xenos), een paar lepels poedersuiker en citroen- of limoensap. Doe eerst een paar druppels gele vloeistof bij de poedersuiker en vul dit aan met het sap. Roer dit steeds door met bijvoorbeeld een gebaksvorkje. Het moet net vloeibaar zijn.
Voor het witte glazuur heb je weer flink wat poedersuiker nodig, hier doe je een paar drupjes amandelessence bij en dit vul je aan met drupjes water tot je dezelfde dikte hebt als bij het gele glazuur.
Je kunt het glazuur uit bv. een maatbeker met tuit uitgieten over je cake. Decoreer eventueel met noten of paasversiering.
Tips en ervaringen welkom!
Heb jij een ander Paasrecept of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!
Arretjescake maakte mijn oma nooit. Heel veel andere oma’s maakten juist wel vaak arretjescake; ik heb dan ook verschillende recepten gekregen. De basis is hetzelfde: veel suiker, gesmolten chocolade en boter, ei en gebroken koekjes. Ik vind het nogal massief, dus heb wat recepten gecombineerd en een iets ‘frissere’ variant gemaakt. En dan een lekkere laag chocoladeganache erover, yummie!
Ingrediënten arretjescake
150 gram pure chocolade
150 gram boter
130 gram poedersuiker
2 theelepels sinaasappelrasp
75 gram cranberries
1 ei
200 gram koekjes (mariabiscuit)
Chocoladeganache
100 gram pure chocolade
100 ml verse slagroom
Bereiding arretjescake
Doe de boter met chocolade in blokjes bij elkaar en smelt in de magnetron. Roer de suiker en rasp erdoor en vervolgens het ei. Breek de biscuitjes en roer die met een spatel, samen met de cranberries, door de chocolademix. Bekleed een bakblik met bakpapier en druk het chocolade-koekjesmengsel hierin uit. Als het in de koelkast hard is geworden en is afgekoeld (neem hier een paar uurtjes of een nacht voor), kun je hem omdraaien.
Chocolade ganache
Breng de slagroom in een pannetje tegen de kook aan en smelt hierin de pure choclade (in blokjes, blijven roeren). Je krijgt nu mooie dikke chocoladesaus. Deze kun je over je cake uitspreiden voor een lekkere chocoladelaag. Deze kun je weer in de koelkast zetten om een beetje steviger te worden.
Tip: je kunt de arretjescake goed doorsnijden met een mes dat je even in heet water hebt gehouden.
Tips en ervaringen welkom!
Heb jij een ander recept voor arretjescake of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!
Van schoonmoeder Gerda Oskam kreeg ik een in Word uitgetypt recept voor notencake. Dat heeft ze al tientallen jaren, geen idee meer van wie. De tekst begint met een geruststellende mededeling:
Deze notencake werd vaak gemaakt met Pasen. Maar het hele jaar door is hij net zo lekker hoor.
Gelukkig maar, anders kon ik nu alweer stoppen. Daar gaan we!
Hazelnoten, walnoten en dadels grof hakken. Ik gebruik pecannoten in plaats van walnoten en hak alle noten in de keukenmachine. Daarna met een mixer met de boter, suiker en mespunt zout piekig roeren. De 4 eieren er één voor één door kloppen, een volgend ei pas toevoegen als het vorige volledig door de massa is opgenomen.
bloem in de zeef
mooie fijne bloem
nootjes en dadels
200 gram bloem en 1 eetlepel koekkruiden gezeefd en in gedeeltes krachtig door het beslag roeren. Gebruik hiervoor een houten pollepel. De grof gehakte noten en dadels met 1 eetlepel gembersiroop snel door het beslag scheppen. De cakevorm invetten en voor niet meer dan ¾ met beslag vullen.
Een hoop gedoe: de bloem zeven, eieren 1 voor 1 doorkloppen, de pollepel gebruiken voor de bloem… Is dat nou ergens goed voor? Na wat rondneuzen op Google blijkt voor dit alles wel een goede reden. Zonder alle scheikundige uitleg: dit zorgt ervoor dat het beslag niet gaat schiften en dat de cake niet taai wordt.
In het cakeblik in de oven…
75 tot 90 minuten, tot breinaald of sateprikker er droog uitkomt. De cake nu in de vorm iets laten afkoelen en wanneer de kanten loskomen, verder op een rooster afkoelen.
Glazuur maken
Roer 100 gram poedersuiker glanzend met eventueel een paar druppels amandelessence en wat warm water. Ik heb limoensap gebruikt in plaats van amandelessence, superlekker! Het glazuur met een lepel op de afgekoelde cake uitstrijken.
Lekker cappucinootje erbij en genieten maar van die notencake!
Tips en ervaringen welkom!
Heb jij een ander recept voor notencake of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!
Van schoonmoeder Gerda Oskam kreeg ik een in Word uitgetypt recept voor notencake. Dat heeft ze al tientallen jaren, geen idee meer van wie. De tekst begint met een geruststellende mededeling:
Deze notencake werd vaak gemaakt met Pasen. Maar het hele jaar door is hij net zo lekker hoor.
Gelukkig maar, anders kon ik nu alweer stoppen. Daar gaan we!
Hazelnoten, walnoten en dadels grof hakken. Ik gebruik pecannoten in plaats van walnoten en hak alle noten in de keukenmachine. Daarna met een mixer met de boter, suiker en mespunt zout piekig roeren. De 4 eieren er één voor één door kloppen, een volgend ei pas toevoegen als het vorige volledig door de massa is opgenomen.
bloem in de zeef
mooie fijne bloem
nootjes en dadels
200 gram bloem en 1 eetlepel koekkruiden gezeefd en in gedeeltes krachtig door het beslag roeren. Gebruik hiervoor een houten pollepel. De grof gehakte noten en dadels met 1 eetlepel gembersiroop snel door het beslag scheppen. De cakevorm invetten en voor niet meer dan ¾ met beslag vullen.
Een hoop gedoe: de bloem zeven, eieren 1 voor 1 doorkloppen, de pollepel gebruiken voor de bloem… Is dat nou ergens goed voor? Na wat rondneuzen op Google blijkt voor dit alles wel een goede reden. Zonder alle scheikundige uitleg: dit zorgt ervoor dat het beslag niet gaat schiften en dat de cake niet taai wordt.
In het cakeblik in de oven…
75 tot 90 minuten, tot breinaald of sateprikker er droog uitkomt. De cake nu in de vorm iets laten afkoelen en wanneer de kanten loskomen, verder op een rooster afkoelen.
Glazuur maken
Roer 100 gram poedersuiker glanzend met eventueel een paar druppels amandelessence en wat warm water. Ik heb limoensap gebruikt in plaats van amandelessence, superlekker! Het glazuur met een lepel op de afgekoelde cake uitstrijken.
Lekker cappucinootje erbij en genieten maar van die notencake!
Tips en ervaringen welkom!
Heb jij een ander recept voor notencake of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!