Tag: kwarktaart

  • Sinaasappel-kwarktaart

    Sinaasappel-kwarktaart

    met eetbare bloemen

    Sinaasappel kwarktaart

    Eetbare bloemen zijn de mooiste decoratie. En er is heel veel keuze. Wel goed om je eerst even te verdiepen in welke bloemen je wel en welke je niet kunt eten.

    De oostindische kers in mijn tuin bloeit vaak tot diep in de herfst. De teunisbloem die ik tijdens een wandeling tegenkwam, kleurt er mooi bij.

    Kwarktaart met eetbare bloemen: ingrediënten

    Bodem
    • 250 gram bastognekoeken
    • 75 gram roomboter
    Kwarkvulling
    • 500 gram kwark
    • 500 ml slagroom
    • 175 gram suiker
    • rasp van 1 sinaasappel
    • sap van 1 citroen en 2 sinaasappels
    • 8 blaadjes gelatine
    Bovenlaag
    • sap van 2-3 sinaasappels
    • 4 blaadjes gelatine

    Bereiding kwarktaart

    Leg een bodem in je springvorm, maar vet hem verder niet in. Vermaal de koekjes, meng met gesmolten boter en druk aan in de bodem van je springvorm.

    Maak de bloemblaadjes goed schoon en laat ze opdrogen. Met tandenstokertjes zorg je dat ze langs de rand staan.

    Klop voor de vulling de slagroom stijf. Laat de gelatine zacht worden in een bakje water. Maak dan een beetje sinaasappelsap warm, knijp de blaadjes uit en los ze op in het sap. Mix dit in een aparte kom met de overgebleven ingrediënten en spatel hier op het laatst de slagroom door. Schenk dit op de bodem en laat de taart een paar uur opstijven in de koelkast.

    Voor de bovenlaag laat je 4 blaadjes gelatine weken in water. Deze knijp je uit en los je weer op in een scheutje sinaasappelsap. Daarna roer je de rest van de sinaasappelsap erdoor. Dit schenk je bovenop de taart. Laat de taart opnieuw een paar uur opstijven.

    Maak de springvorm heel voorzichtig open, om de bloemen heel te houden en te zorgen dat de kwarklaag niet scheurt. Help eventueel een beetje met een mesje langs de rand. Dan heb je een prachtig kunstwerkje dat ook nog eens heerlijk smaakt.

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij een ander recept voor een kwarktaart of een recept met eetbare bloemen? Ik hoor het graag!

  • Grootmoeders kwarktaart

    Grootmoeders kwarktaart

    Kwarktaart zonder pakje

    Ik had al een heerlijk appelcake-recept van Rik Oostenveld geprobeerd. Hij kwam nog een aantal recepten tegen, dus tijd om er weer één te proberen! Dit keer de kwarktaart. Geen chemische pakjes en deze variant wordt gebakken. Het lijkt dan ook op een cheesecake. Met lekkere dikke koekbodem

    Bekijk het filmpje op Instagram of lees hieronder het recept.

    https://www.instagram.com/p/CEytR9lHxUW/?utm_source=ig_web_copy_link

    Gebakken kwarktaart: ingrediënten

    Deeg:

    • 250 gr. bloem
    • 110 gr. zachte roomboter
    • 110 gr. witte basterdsuiker
    • 2 eierdooiers
    • 2 lepels melk
    • mespunt zout

    Vulling:

    • 500 gr. volle kwark
    • 175 gr. suiker
    • 2 eierdooiers
    • 40 gr. maizena
    • 75 gr. rozijnen
    • 1 dl. melk
    • sap van een citroen
    • 2 tl. citroenrasp
    • 4 eiwitten

    Bereiding kwarktaart

    Verwarm de oven voor op 160 graden.

    Verwarm de oven voor op 160 graden. Leg bakpapier op de bodem van je springvorm. De taart past mooi in een vorm van 20 cm, maar groter kan ook. Mix alle ingrediënten voor het zandtaartdeeg en verspreid dit over de bodem en tegen de zijkanten. Ik vind het zelf makkelijk het deeg eerst met een deegroller uit te rollen op een met bloem bestoven ondergrond en het daarna in de vorm te doen. Houd een beetje deeg over om aan het eind een mooie rand aan de bovenkant te kunnen maken.

    Voor de vulling klop je de eiwitten stijf in een vetvrije kom. De overige ingrediënten meng je door elkaar met een mixer met kloppers; de rozijnen roer je er het laatst door. Daarna spatel je de eiwitten er voorzichtig doorheen voor een luchtig effect.

    Dit schenk je over de bodem. Met het resterende deeg kun je een mooie rand maken. Zet de taart ongeveer een uur in de oven.

    Let op: in het originele recept staat sap en rasp van een halve citroen. Ik vind dat de citroensmaak wel wat meer uitgesproken mag zijn.

    Laat 5 minuten afkoelen en haal dan een mes langs de rand. Goed laten afkoelen en een paar uren in de koelkast laten opstijven. Je kunt hem serveren met een beetje poedersuiker of vers rood fruit. Genieten maar!

    Nog één stukje dan…
    Je kunt hem nog wat lekkerder en mooier maken als je wilt.

    Heb je ook zo’n lekker bakrecept?

    Stuur maar op, dan gaan we hem testen!