Tag: koekkruiden

  • Notencake

    Notencake

    Notencake

    Notencake met glazuur

    Van schoonmoeder Gerda Oskam kreeg ik een in Word uitgetypt recept voor notencake. Dat heeft ze al tientallen jaren, geen idee meer van wie. De tekst begint met een geruststellende mededeling:

    Deze notencake werd vaak gemaakt met Pasen. Maar het hele jaar door is hij net zo lekker hoor.

    Gelukkig maar, anders kon ik nu alweer stoppen. Daar gaan we!

    Notencake: het recept

    • 50 gram hazelnoten
    • 50 gram walnoten
    • 50 gram ontpitte dadels  (of  30 gram dadels en 30 gram gewelde pruimen )
    • 200 gram boter op kamertemperatuur
    • 200 gram suiker
    • Mespunt zout
    • 4 eieren op kamertemperatuur
    • 200 gram bloem (gezeefd)
    • 1 eetlepel koekkruiden (gezeefd)
    • 1 eetlepel gembersiroop
    • 100 gram poedersuiker (om  glazuur te maken)
    • Paar druppels amandelessence of limoensap

    Bereiding

    Verwarm de oven voor op 160 graden.

    Hazelnoten, walnoten en dadels grof hakken. Ik gebruik pecannoten in plaats van walnoten en hak alle noten in de keukenmachine. Daarna met een mixer met de boter, suiker en mespunt zout piekig roeren. De 4 eieren er één voor één door kloppen, een volgend ei pas toevoegen als het vorige volledig door de massa is opgenomen.

    bloem in de zeef
    mooie fijne bloem
    nootjes en dadels

    200 gram bloem en 1 eetlepel koekkruiden gezeefd en in gedeeltes krachtig door het beslag roeren. Gebruik hiervoor een houten pollepel. De grof gehakte noten en dadels met 1 eetlepel gembersiroop snel door het beslag scheppen. De cakevorm invetten en voor niet meer dan ¾ met beslag vullen.

    Een hoop gedoe: de bloem zeven, eieren 1 voor 1 doorkloppen, de pollepel gebruiken voor de bloem… Is dat nou ergens goed voor? Na wat rondneuzen op Google blijkt voor dit alles wel een goede reden. Zonder alle scheikundige uitleg: dit zorgt ervoor dat het beslag niet gaat schiften en dat de cake niet taai wordt.

    In het cakeblik in de oven…

    75 tot 90 minuten, tot breinaald of sateprikker er droog uitkomt. De cake nu in de vorm iets laten afkoelen en wanneer de kanten loskomen, verder op een rooster afkoelen.

    Glazuur maken

    Roer 100 gram poedersuiker glanzend met eventueel een paar druppels amandelessence en wat warm water. Ik heb limoensap gebruikt in plaats van amandelessence, superlekker! Het glazuur met een lepel op de afgekoelde cake uitstrijken.

    Lekker cappucinootje erbij en genieten maar van die notencake!

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij een ander recept voor notencake of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!

  • Notencake

    Notencake

    Notencake

    Notencake met glazuur

    Van schoonmoeder Gerda Oskam kreeg ik een in Word uitgetypt recept voor notencake. Dat heeft ze al tientallen jaren, geen idee meer van wie. De tekst begint met een geruststellende mededeling:

    Deze notencake werd vaak gemaakt met Pasen. Maar het hele jaar door is hij net zo lekker hoor.

    Gelukkig maar, anders kon ik nu alweer stoppen. Daar gaan we!

    Notencake: het recept

    • 50 gram hazelnoten
    • 50 gram walnoten
    • 50 gram ontpitte dadels  (of  30 gram dadels en 30 gram gewelde pruimen )
    • 200 gram boter op kamertemperatuur
    • 200 gram suiker
    • Mespunt zout
    • 4 eieren op kamertemperatuur
    • 200 gram bloem (gezeefd)
    • 1 eetlepel koekkruiden (gezeefd)
    • 1 eetlepel gembersiroop
    • 100 gram poedersuiker (om  glazuur te maken)
    • Paar druppels amandelessence of limoensap

    Bereiding

    Verwarm de oven voor op 160 graden.

    Hazelnoten, walnoten en dadels grof hakken. Ik gebruik pecannoten in plaats van walnoten en hak alle noten in de keukenmachine. Daarna met een mixer met de boter, suiker en mespunt zout piekig roeren. De 4 eieren er één voor één door kloppen, een volgend ei pas toevoegen als het vorige volledig door de massa is opgenomen.

    bloem in de zeef
    mooie fijne bloem
    nootjes en dadels

    200 gram bloem en 1 eetlepel koekkruiden gezeefd en in gedeeltes krachtig door het beslag roeren. Gebruik hiervoor een houten pollepel. De grof gehakte noten en dadels met 1 eetlepel gembersiroop snel door het beslag scheppen. De cakevorm invetten en voor niet meer dan ¾ met beslag vullen.

    Een hoop gedoe: de bloem zeven, eieren 1 voor 1 doorkloppen, de pollepel gebruiken voor de bloem… Is dat nou ergens goed voor? Na wat rondneuzen op Google blijkt voor dit alles wel een goede reden. Zonder alle scheikundige uitleg: dit zorgt ervoor dat het beslag niet gaat schiften en dat de cake niet taai wordt.

    In het cakeblik in de oven…

    75 tot 90 minuten, tot breinaald of sateprikker er droog uitkomt. De cake nu in de vorm iets laten afkoelen en wanneer de kanten loskomen, verder op een rooster afkoelen.

    Glazuur maken

    Roer 100 gram poedersuiker glanzend met eventueel een paar druppels amandelessence en wat warm water. Ik heb limoensap gebruikt in plaats van amandelessence, superlekker! Het glazuur met een lepel op de afgekoelde cake uitstrijken.

    Lekker cappucinootje erbij en genieten maar van die notencake!

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij een ander recept voor notencake of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!

  • Kruidkoek

    Kruidkoek

    Kruidkoek: twee verschillende recepten

    ” Aanvullen met water tot je de dikte van gele vla hebt ”

    Kruidkoek van oma en kruidkoek van Reina

    Vroeger ging ik met oma, en later met mijn moeder, naar de markt om bij de Man met de Haak koekkruiden te kopen. Oma maakte kruidkoek met een heerlijk knapperige korst. Die knapperige korst heb ik later in andere kruidkoek nooit weer geproefd. Eigenlijk is die korst de aanleiding voor deze website 🙂

    Ik heb ook nog een ander familierecept voor kruidkoek gekregen van Reina Slomp. Haar vader was (brood)bakker maar had ook een paar goede zoete bakrecepten.

    Kruidkoek: twee recepten

    Tijd voor een vergelijkend receptenonderzoek dus! Onderstaande ‘uitgebreide’ versie van oma’s kruidkoek kreeg ik van mijn tante Hilly Veldman.

    Kruidkoek van oma

    • 1 pak zelfrijzend bakmeel (500 gram)
    • 1 zakje donkerbruine basterdsuiker*
    • 1 eetlepel kruidkoekkruiden

    Tijdens het mixen aanvullen met water tot je de dikte hebt van gele vla. Het deeg in een ingevet cakeblik doen en ruim een uur in de heteluchtoven bakken op 175 graden. Even met de breipen erin prikken om te kijken of de koek gaar is. Als er geen deeg meer aan de breipen blijft plakken dan is de koek gaar.

    * 1 zakje suiker bevat 600 gram (!), erg veel vergeleken met het andere recept. Ik heb 500 gram gebruikt en dat is wat mij betreft meer dan genoeg.

    Recept, opgeschreven door mijn moeder.

    Oh ja, nu niet vastlopen als je geen breipen in huis hebt. Een satéprikker of gewoon gokken kan ook.

    Kruidkoek van Reina

    • 500 gram zelfrijzend bakmeel
    • Halve liter melk
    • 400 gram bruine basterdsuiker
    • 1 eetlepel koekkruiden

    Alles door elkaar mixen. Ongeveer 60 tot 80 minuten op 180 graden bakken.

    Bruine basterdsuiker

    Mooi spul man, die donkerbruine basterdsuiker. En écht anders van smaak en samenstelling dan witte suiker. Van Gilse: ‘Basterdsuiker wordt verkregen door suikerstroop aan kristalsuiker toe te voegen. Bij Lichte en Donkere Basterdsuiker wordt karamel toegevoegd.’

    Koekkruiden

    De Man met de Haak staat sinds 3 jaar niet meer zelf op de markt, maar de kraam van Megro kruiden is er nog wel. Wat een feest! Tip van de verkoopster: ‘Bewaar de koekkruiden absoluut niet in plastic; door een reactie met de oliën in de kruiden wordt de mix giftig.’

    Mixen, in de oven…

    … en smullen maar!

    Wat nu de lekkerste is? Daarover verschillen de meningen. Ik heb 9 mensen laten testen. De één vindt dat de een meer smaak heeft, de ander zegt dat over de andere. Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar die van oma houdt na 2 dagen nog een knapperige korst 🙂 Zal het verschil in gebruik van water of melk zijn. Sowieso geldt bij allebei: warm uit de oven het allerlekkerst!

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij een ander recept voor kruidkoek of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!