Tag: appeltaart van oma

  • Upside down appelcake

    Upside down appelcake

    Omgekeerde appelcake

    Appelcake, op de kop

    Rik Oostenveld reageerde op mijn oproep in de Hoogeveense Courant om oude recepten te delen. Hij had nog een oud recept van zijn moeder (inmiddels 84 jaar), die waarschijnlijk in het verleden een cursus heeft gedaan aan de huishoudschool ‘Pesserhof’ aan de Pesserstraat in Hoogeveen:

    De hoeveelheden zijn erg zuinig, waarschijnlijk om het gebruik van de producten te beperken. Om een beetje een mooie verhouding te krijgen, heb ik alles verdubbeld. Ook de baktemperatuur heb ik aangepast (de meeste mensen hebben tegenwoordig een heteluchtoven, die moet minder warm ingesteld worden).

    Bekijk het filmpje op Instagram of lees hieronder het recept.

    https://www.instagram.com/p/CAAu5ROH6J3/

    Upside down appelcake: ingrediënten

    • 4-5 appels
    • 30 gram gesmolten roomboter
    • paar eetlepels donkerbruine basterdsuiker
    • 200 gram roomboter (kamertemperatuur)
    • 200 gram suiker
    • 4 eieren
    • 200 gram zelfrijzend bakmeel
    • paar eetlepels melk
    • mespunt zout
    • 2 eetlepels geraspte citroenschil

    Bereiding omgekeerde appelcake

    Verwarm de oven voor op 170 graden.

    Schil de appels en snijd ze in dunne schijfjes. Je kunt er wat suiker en kaneel overheen doen. Die staan als ingrediënten vermeld in het originele recept, maar komen in de beschrijving nergens terug. Maar goed, kaneel en suiker zijn altijd een goed idee 🙂

    Leg bakpapier op de bodem van je springvorm (niet nodig als je een glazen bodem hebt zoals ik). Doe hier de gesmolten boter op, verdeel de donkerbruine suiker erover en leg de appelschijfjes er mooi op.

    Voor het deeg: mix de boter met de suiker. Voeg zout en citroenschil toe. Voeg daarna een voor een de eieren toe en mix tot het luchtig is. Mix dan op een langzame stand de melk en het zelfrijzend bakmeel erdoor.

    Verdeel de cakemix over de bodem en zet hem in de oven. Na 50-60 minuten is hij gaar. Laat 5 minuten afkoelen, doe een mes langs de rand en maak de rand los. Keer om op een plaat of groot bord en haal de bodem er voorzichtig af. Als het goed is heb je nu een heel mooie bovenkant. En als hij er niet zo goed af komt is hij toch nog heel erg lekker!

    Oh ja, inzender Rik heeft natuurlijk een stukje geproefd. Zijn commentaar: “Ik vond hem lekker, goeie frisse smaak en de cake ook niet droog”.

    Heb je ook zo’n lekker oud recept?

    Stuur maar op, dan gaan we hem testen!

  • Oma’s appeltaart

    Oma’s appeltaart

    Oma’s appeltaart

    Appeltaart van oma

    Mijn oma maakte lekkere appeltaart. Niet te ingewikkeld met allemaal gedoe met deeg uitrollen, sliertjes maken, met ei bestrijken. Nee, gewoon lekker praktisch rechttoe-rechtaan. Ideaal dus om samen met de kinderen te maken.

    Appelcake is eigenlijk een betere naam voor dit baksel. Maar dan in de vorm van een taart.

    Bekijk het filmpje op Instagram of lees hieronder het recept.

    https://www.instagram.com/p/B-Pr-llHZq4/?utm_source=ig_web_copy_link

    Appeltaart van oma: ingrediënten

    • 5-6 appels. Liefst goudrenet of elstar.
    • beetje suiker en kaneel om door de appels te doen
    • 250 gram roomboter (kamertemperatuur)
    • 250 gram suiker
    • 4 eieren
    • 250 gram zelfrijzend bakmeel
    • halve beker melk

    Bereiding oma’s appeltaart

    Verwarm de oven voor op 160 graden.

    Schil eerst de appels en snijd ze in blokjes. meng er wat kaneel en suiker door (niet te zuinig). Laat dit intrekken terwijl je het deeg maakt.

    Mix de boter met de suiker. Voeg de eieren toe en mix tot het luchtig is. Mix dan op een langzame stand de melk en het zelfrijzend bakmeel erdoor.

    Vet een springvorm in of leg bakpapier op de bodem en vet alleen de rand in. Verdeel de mix over de bodem en leg de appels erop. Als er vocht uit de appels gekomen is, probeer je dat er zo min mogelijk bij te doen. De appels druk je een beetje aan. Nu kan oma’s appeltaart in de oven!

    Check na ruim een uur of de taart gaar is; een satéprikker moet er dan droog uitkomen. Laat 5 minuten afkoelen, doe een mes langs de rand en open de vorm. Hij is een beetje warm natuurlijk het lekkerst. Smullen maar!!

    Goedgekeurd door Teun en Linde 🙂

    Beetje warm het lekkerst. Maar afgekoeld ook nog heerlijk 😉

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij ook een recept voor een lekker zoet baksel? Ik hoor het graag!