Blog

  • Notencake

    Notencake

    Notencake

    Notencake met glazuur

    Van schoonmoeder Gerda Oskam kreeg ik een in Word uitgetypt recept voor notencake. Dat heeft ze al tientallen jaren, geen idee meer van wie. De tekst begint met een geruststellende mededeling:

    Deze notencake werd vaak gemaakt met Pasen. Maar het hele jaar door is hij net zo lekker hoor.

    Gelukkig maar, anders kon ik nu alweer stoppen. Daar gaan we!

    Notencake: het recept

    • 50 gram hazelnoten
    • 50 gram walnoten
    • 50 gram ontpitte dadels  (of  30 gram dadels en 30 gram gewelde pruimen )
    • 200 gram boter op kamertemperatuur
    • 200 gram suiker
    • Mespunt zout
    • 4 eieren op kamertemperatuur
    • 200 gram bloem (gezeefd)
    • 1 eetlepel koekkruiden (gezeefd)
    • 1 eetlepel gembersiroop
    • 100 gram poedersuiker (om  glazuur te maken)
    • Paar druppels amandelessence of limoensap

    Bereiding

    Verwarm de oven voor op 160 graden.

    Hazelnoten, walnoten en dadels grof hakken. Ik gebruik pecannoten in plaats van walnoten en hak alle noten in de keukenmachine. Daarna met een mixer met de boter, suiker en mespunt zout piekig roeren. De 4 eieren er één voor één door kloppen, een volgend ei pas toevoegen als het vorige volledig door de massa is opgenomen.

    bloem in de zeef
    mooie fijne bloem
    nootjes en dadels

    200 gram bloem en 1 eetlepel koekkruiden gezeefd en in gedeeltes krachtig door het beslag roeren. Gebruik hiervoor een houten pollepel. De grof gehakte noten en dadels met 1 eetlepel gembersiroop snel door het beslag scheppen. De cakevorm invetten en voor niet meer dan ¾ met beslag vullen.

    Een hoop gedoe: de bloem zeven, eieren 1 voor 1 doorkloppen, de pollepel gebruiken voor de bloem… Is dat nou ergens goed voor? Na wat rondneuzen op Google blijkt voor dit alles wel een goede reden. Zonder alle scheikundige uitleg: dit zorgt ervoor dat het beslag niet gaat schiften en dat de cake niet taai wordt.

    In het cakeblik in de oven…

    75 tot 90 minuten, tot breinaald of sateprikker er droog uitkomt. De cake nu in de vorm iets laten afkoelen en wanneer de kanten loskomen, verder op een rooster afkoelen.

    Glazuur maken

    Roer 100 gram poedersuiker glanzend met eventueel een paar druppels amandelessence en wat warm water. Ik heb limoensap gebruikt in plaats van amandelessence, superlekker! Het glazuur met een lepel op de afgekoelde cake uitstrijken.

    Lekker cappucinootje erbij en genieten maar van die notencake!

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij een ander recept voor notencake of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!

  • Notencake

    Notencake

    Notencake

    Notencake met glazuur

    Van schoonmoeder Gerda Oskam kreeg ik een in Word uitgetypt recept voor notencake. Dat heeft ze al tientallen jaren, geen idee meer van wie. De tekst begint met een geruststellende mededeling:

    Deze notencake werd vaak gemaakt met Pasen. Maar het hele jaar door is hij net zo lekker hoor.

    Gelukkig maar, anders kon ik nu alweer stoppen. Daar gaan we!

    Notencake: het recept

    • 50 gram hazelnoten
    • 50 gram walnoten
    • 50 gram ontpitte dadels  (of  30 gram dadels en 30 gram gewelde pruimen )
    • 200 gram boter op kamertemperatuur
    • 200 gram suiker
    • Mespunt zout
    • 4 eieren op kamertemperatuur
    • 200 gram bloem (gezeefd)
    • 1 eetlepel koekkruiden (gezeefd)
    • 1 eetlepel gembersiroop
    • 100 gram poedersuiker (om  glazuur te maken)
    • Paar druppels amandelessence of limoensap

    Bereiding

    Verwarm de oven voor op 160 graden.

    Hazelnoten, walnoten en dadels grof hakken. Ik gebruik pecannoten in plaats van walnoten en hak alle noten in de keukenmachine. Daarna met een mixer met de boter, suiker en mespunt zout piekig roeren. De 4 eieren er één voor één door kloppen, een volgend ei pas toevoegen als het vorige volledig door de massa is opgenomen.

    bloem in de zeef
    mooie fijne bloem
    nootjes en dadels

    200 gram bloem en 1 eetlepel koekkruiden gezeefd en in gedeeltes krachtig door het beslag roeren. Gebruik hiervoor een houten pollepel. De grof gehakte noten en dadels met 1 eetlepel gembersiroop snel door het beslag scheppen. De cakevorm invetten en voor niet meer dan ¾ met beslag vullen.

    Een hoop gedoe: de bloem zeven, eieren 1 voor 1 doorkloppen, de pollepel gebruiken voor de bloem… Is dat nou ergens goed voor? Na wat rondneuzen op Google blijkt voor dit alles wel een goede reden. Zonder alle scheikundige uitleg: dit zorgt ervoor dat het beslag niet gaat schiften en dat de cake niet taai wordt.

    In het cakeblik in de oven…

    75 tot 90 minuten, tot breinaald of sateprikker er droog uitkomt. De cake nu in de vorm iets laten afkoelen en wanneer de kanten loskomen, verder op een rooster afkoelen.

    Glazuur maken

    Roer 100 gram poedersuiker glanzend met eventueel een paar druppels amandelessence en wat warm water. Ik heb limoensap gebruikt in plaats van amandelessence, superlekker! Het glazuur met een lepel op de afgekoelde cake uitstrijken.

    Lekker cappucinootje erbij en genieten maar van die notencake!

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij een ander recept voor notencake of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!

  • Karnemelkcake

    Karnemelkcake

    Karnemelkcake van Leny

    Karnemelkcake van Leny

    Klinkt gezond en niet erg lekker. Net als worteltjestaart. Is echter niet gezond, net als worteltjestaart. Is wel ontzettend lekker. Net als… nou ja, je snapt het.

    Dit recept voor karnemelkcake kreeg ik van Leny Wering. “Mijn moeder maakte dit wel vaak. Ik hield en houd nog steeds niet van karnemelk, maar dit was zo lekker en heel luchtig. Vooral de kaneel met kokos vonden wij superlekker.”

    Karnemelkcake: het recept

    Voor de cake:

    • 350 gram suiker (Leny en ik vinden 300 gram ook zoet genoeg)
    • 350 gram zelfrijzend bakmeel
    • 250 ml karnemelk
    • 1 zakje vanillesuiker
    • 3 eieren

    Voor de bovenlaag:

    • 50 gram boter
    • 50 gram bruine suiker
    • 50 gram kokos
    • kaneel

    De cake moet eerst 30 minuten op 175 graden en daarna nog 10 minuutjes met de extra laag erop terug de oven in.

    Mixen…

    Oeps, geen vanillesuiker in huis. Dan maar het merg uit een vanillestokje schrapen en doorrr! Alles mixen en in een cakeblik doen.

    Vanillestokje of vanillesuiker?

    Die gele zakjes vanillesuiker uit de supermarkt, daar komt geen vanillestokje aan te pas. Dat bestaat uit suiker en aroma van vanilline. En veruit de meeste vanilline wordt uit houtstof gehaald. Smaakt hetzelfde. Je kunt ook zelf vanillesuiker maken door suiker met vanillemerg en -stokje een paar weken te laten trekken.

    In de oven…

    En er toch maar weer uit. Moet het beslag nu in een cakeblik of in een grote platte bakvorm? Ik Google wat en kies dan toch voor een platte vorm. Die ik niet heb. Dan maar het hele spulletje overgieten in een platte ovenschaal.

    Meng in tussentijd de gesmolten boter met de kokos, kaneel en bruine suiker. Verspreid dit na 30 minuten over de cake en zet hem nog 10 minuten in de oven.

    … en smullen maar!

    Het testpanel van man en kinderen is razend enthousiast. Dit is een blijvertje!

    Inmiddels weet ik van Leny dat hij oorspronkelijk in een gewoon cakeblik gebakken wordt. Doen wat je zelf het leukst vindt dus.

    Een heerlijk luchtige cake met verrukkelijk kokoslaagje, absoluut een aanrader!

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij een ander recept voor karnemelkcake of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!

  • Kruidkoek

    Kruidkoek

    Kruidkoek: twee verschillende recepten

    ” Aanvullen met water tot je de dikte van gele vla hebt ”

    Kruidkoek van oma en kruidkoek van Reina

    Vroeger ging ik met oma, en later met mijn moeder, naar de markt om bij de Man met de Haak koekkruiden te kopen. Oma maakte kruidkoek met een heerlijk knapperige korst. Die knapperige korst heb ik later in andere kruidkoek nooit weer geproefd. Eigenlijk is die korst de aanleiding voor deze website 🙂

    Ik heb ook nog een ander familierecept voor kruidkoek gekregen van Reina Slomp. Haar vader was (brood)bakker maar had ook een paar goede zoete bakrecepten.

    Kruidkoek: twee recepten

    Tijd voor een vergelijkend receptenonderzoek dus! Onderstaande ‘uitgebreide’ versie van oma’s kruidkoek kreeg ik van mijn tante Hilly Veldman.

    Kruidkoek van oma

    • 1 pak zelfrijzend bakmeel (500 gram)
    • 1 zakje donkerbruine basterdsuiker*
    • 1 eetlepel kruidkoekkruiden

    Tijdens het mixen aanvullen met water tot je de dikte hebt van gele vla. Het deeg in een ingevet cakeblik doen en ruim een uur in de heteluchtoven bakken op 175 graden. Even met de breipen erin prikken om te kijken of de koek gaar is. Als er geen deeg meer aan de breipen blijft plakken dan is de koek gaar.

    * 1 zakje suiker bevat 600 gram (!), erg veel vergeleken met het andere recept. Ik heb 500 gram gebruikt en dat is wat mij betreft meer dan genoeg.

    Recept, opgeschreven door mijn moeder.

    Oh ja, nu niet vastlopen als je geen breipen in huis hebt. Een satéprikker of gewoon gokken kan ook.

    Kruidkoek van Reina

    • 500 gram zelfrijzend bakmeel
    • Halve liter melk
    • 400 gram bruine basterdsuiker
    • 1 eetlepel koekkruiden

    Alles door elkaar mixen. Ongeveer 60 tot 80 minuten op 180 graden bakken.

    Bruine basterdsuiker

    Mooi spul man, die donkerbruine basterdsuiker. En écht anders van smaak en samenstelling dan witte suiker. Van Gilse: ‘Basterdsuiker wordt verkregen door suikerstroop aan kristalsuiker toe te voegen. Bij Lichte en Donkere Basterdsuiker wordt karamel toegevoegd.’

    Koekkruiden

    De Man met de Haak staat sinds 3 jaar niet meer zelf op de markt, maar de kraam van Megro kruiden is er nog wel. Wat een feest! Tip van de verkoopster: ‘Bewaar de koekkruiden absoluut niet in plastic; door een reactie met de oliën in de kruiden wordt de mix giftig.’

    Mixen, in de oven…

    … en smullen maar!

    Wat nu de lekkerste is? Daarover verschillen de meningen. Ik heb 9 mensen laten testen. De één vindt dat de een meer smaak heeft, de ander zegt dat over de andere. Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar die van oma houdt na 2 dagen nog een knapperige korst 🙂 Zal het verschil in gebruik van water of melk zijn. Sowieso geldt bij allebei: warm uit de oven het allerlekkerst!

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij een ander recept voor kruidkoek of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!

  • Kokoskoek

    Kokoskoek

    Zoet en plakkerig: kokoskoek!

    “1 uur op cakestand”

    — Oma

    Het meest vooruitstrevende recept van oma: kokoskoek. Of kokoscake. In ieder geval, er zat kokos in. En dat had ik nog nooit gegeten. Heel zoet, een beetje plakkerig en ontzettend lekker!

    Het recept door oma zelf geschreven. Jaren ’90?

    Recept kokoskoek toen

    Mijn moeder heeft nog het door oma zelf geschreven recept:
    – 1 ei
    – 1 beker suiker
    – 150 gram margarine
    – 1 beker bakmeel
    – 1 pak cocosmeel
    – 2 lepels melk
    1 uur op bakerstand

    Een beker dit, een beker dat en husselen maar

    Oma was niet van de poespas. Een beker dit, een beker dat en husselen maar. 2 lepels melk is dan ineens weer erg specifiek. Ik kies voor volle melk. Dat komt het dichtst bij de melk die we vroeger ’s ochtends, nachtjapon nog aan, in een emmer haalden bij de buurman aan de overkant van de straat.

    Op zoek naar de bakerstand

    Twee dingen zijn best ingewikkeld. Eén pak kokosmeel. Hoeveel zat er vroeger in een pak? Albert Heijn heeft nu zakjes van 150 gram, daar probeer ik het maar mee. En dilemma 2: een uur op bakerstand. Welke temperatuur en stand is dat? Google leidt me alleen naar een gehucht met dezelfde naam in de buurt van New York. Ik gok op 180 graden Celsius.

    Update: na het bakken en dit artikel begreep ik van mijn moeder dat er ‘cakestand’ geschreven staat. Die worden meestal op 160 graden gebakken.

    Eigenwijs snufje zout

    En ook al bakt oma het lekkerst, ik denk toch dat ik het beter weet. Een snufje zout erbij voor het contrast. Haalt het zoet extra omhoog.

    Alles met een mixer met deeghaken mengen. Bakpapier op de bodem van mijn springvorm, stevige plakkende substantie erop uitdrukken (hmmmm mijn vorm is wel erg groot, heb net genoeg deeg) en wachten maar.

    Knapperige kokoskoek

    Na 50 minuten op 180 graden ziet de koek er al bruiner uit dan ik me hem herinner. Na het afkoelen is ‘ie ook nog een stuk knapperiger dan ik me herinner. De hoeveelheid kokos is wel goed. De volgende keer probeer ik het op 150-160 graden.

    De kokoskoek ziet er bijna uit zoals oma hem maakte.
    Iets te knapperige maar lekkere kokoskoekjes. Kunnen dus wel handig in een koekblik.

    Kokoskoek recept nu

    Dus, de vertaling voor het recept van kokoskoek zoals ik hem nu maak:
    – 1 ei
    – 1 beker suiker
    – 150 gram margarine
    – 1 beker zelfrijzend bakmeel
    – 1 beker geraspte kokos
    – 2 lepels melk
    – snufje zout
    Ik gebruik grote bekers, als je in plaats daarvan in een maatbeker van alles ongeveer 225 ml doet kom je goed uit. Bak hem 35-40 minuten in de oven op 160 graden Celsius.

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij een ander recept voor kokoskoek of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!

  • Oma bakt het lekkerst!

    Oma bakt het lekkerst!

    Zonde om die oude bakrecepten verloren te laten gaan. Daarom wil ik ze graag verzamelen op deze site.

    De baksels van oma zijn altijd het lekkerst. Zal vast te maken hebben met nostalgie en dat het nu eenmaal zo werkt dat in je herinnering altijd alles beter was. Maar ze waren ook echt lekker. En bij mijn oma ook redelijk simpel. Niet alles afgewogen, maar soms gewoon per kop of pak beschreven.

    BA en De Man Met De Haak

    Mijn oma was geen uitbundige genieter. Maar er waren wel dingen die ze erg leuk vond: BA in The A-Team, bloemen en planten en een spelletje koersbal of Rummikub. En waarschijnlijk ook bakken, lekker eten en anderen verwennen. In mijn herinnering gingen we vaak naar de markt om bij de Man Met De Haak koekkruiden te kopen, waar oma kruidkoek van bakte met zo’n lekkere knapperige, in tweeën gebarsten korst bovenop.

    De goudreinet rules!

    En dan die appelcake en appeltaart! De essentie van alle baksels met appel is natuurlijk de goudreinet. Oma was in ieder geval fanatiek aanhanger van de goudreinet. En terecht, ik heb nog geen appel ontdekt die lekkerder smaakt en een betere bite heeft in appelbaksels dan de heilige goudrenet.

    Kokoskoek

    Tot slot het meest vooruitstrevende recept van oma: kokoskoek. Of kokoscake. In ieder geval, er zat kokos in. En dat had ik nog nooit gegeten. Heel zoet, een beetje plakkerig en ontzettend lekker! Lees hier het recept voor kokoskoek.

    Ingrediënten voor kokoskoek

    Recepten gezocht!

    Heb jij ook van die lekkere oude recepten? Laat het me weten!

  • Oma bakt het lekkerst!

    Oma bakt het lekkerst!

    Zonde om die oude bakrecepten verloren te laten gaan. Daarom wil ik ze graag verzamelen op deze site.

    De baksels van oma zijn altijd het lekkerst. Zal vast te maken hebben met nostalgie en dat het nu eenmaal zo werkt dat in je herinnering altijd alles beter was. Maar ze waren ook echt lekker. En bij mijn oma ook redelijk simpel. Niet alles afgewogen, maar soms gewoon per kop of pak beschreven.

    BA en De Man Met De Haak

    Mijn oma was geen uitbundige genieter. Maar er waren wel dingen die ze erg leuk vond: BA in The A-Team, bloemen en planten en een spelletje koersbal of Rummikub. En waarschijnlijk ook bakken, lekker eten en anderen verwennen. In mijn herinnering gingen we vaak naar de markt om bij de Man Met De Haak koekkruiden te kopen, waar oma kruidkoek van bakte met zo’n lekkere knapperige, in tweeën gebarsten korst bovenop.

    De goudreinet rules!

    En dan die appelcake en appeltaart! De essentie van alle baksels met appel is natuurlijk de goudreinet. Oma was in ieder geval fanatiek aanhanger van de goudreinet. En terecht, ik heb nog geen appel ontdekt die lekkerder smaakt en een betere bite heeft in appelbaksels dan de heilige goudrenet.

    Kokoskoek

    Tot slot het meest vooruitstrevende recept van oma: kokoskoek. Of kokoscake. In ieder geval, er zat kokos in. En dat had ik nog nooit gegeten. Heel zoet, een beetje plakkerig en ontzettend lekker! Lees hier het recept voor kokoskoek.

    Ingrediënten voor kokoskoek

    Recepten gezocht!

    Heb jij ook van die lekkere oude recepten? Laat het me weten!