Maak brownies en versier dit met chocladeganache en geel glazuur en eventueel extra paasdecoratie.
Maak heel eenvoudig chocoladeganache door 100 gram pure chocolade langzaam te smelten in 100 ml slagroom. Dit kan gewoon in de magnetron, af en toe even roeren. Dit spreid je uit over de brownie en laat je afkoelen in de koelkast, tot de chocola wat steviger is geworden.
Voor het gele glazuur heb je een beetje vloeibare gele kleurstof voor voeding nodig, een paar lepels poedersuiker en citroen- of limoensap. Doe eerst een paar druppels gele vloeistof bij de poedersuiker en vul dit aan met het sap. Roer dit steeds door met bijvoorbeeld een gebaksvorkje. Het moet net vloeibaar zijn. Dit giet je uit over de brownie.
Tips en ervaringen welkom!
Heb jij een ander Paasrecept of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!
Voor het gele glazuur heb je een beetje gele kleurstof voor voeding nodig (te koop bij bv. AH of de Xenos), een paar lepels poedersuiker en citroen- of limoensap. Doe eerst een paar druppels gele vloeistof bij de poedersuiker en vul dit aan met het sap. Roer dit steeds door met bijvoorbeeld een gebaksvorkje. Het moet net vloeibaar zijn.
Voor het witte glazuur heb je weer flink wat poedersuiker nodig, hier doe je een paar drupjes amandelessence bij en dit vul je aan met drupjes water tot je dezelfde dikte hebt als bij het gele glazuur.
Je kunt het glazuur uit bv. een maatbeker met tuit uitgieten over je cake. Decoreer eventueel met noten of paasversiering.
Tips en ervaringen welkom!
Heb jij een ander Paasrecept of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!
Voor het gele glazuur heb je een beetje gele kleurstof voor voeding nodig (te koop bij bv. AH of de Xenos), een paar lepels poedersuiker en citroen- of limoensap. Doe eerst een paar druppels gele vloeistof bij de poedersuiker en vul dit aan met het sap. Roer dit steeds door met bijvoorbeeld een gebaksvorkje. Het moet net vloeibaar zijn.
Voor het witte glazuur heb je weer flink wat poedersuiker nodig, hier doe je een paar drupjes amandelessence bij en dit vul je aan met drupjes water tot je dezelfde dikte hebt als bij het gele glazuur.
Je kunt het glazuur uit bv. een maatbeker met tuit uitgieten over je cake. Decoreer eventueel met noten of paasversiering.
Tips en ervaringen welkom!
Heb jij een ander Paasrecept of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!
Arretjescake maakte mijn oma nooit. Heel veel andere oma’s maakten juist wel vaak arretjescake; ik heb dan ook verschillende recepten gekregen. De basis is hetzelfde: veel suiker, gesmolten chocolade en boter, ei en gebroken koekjes. Ik vind het nogal massief, dus heb wat recepten gecombineerd en een iets ‘frissere’ variant gemaakt. En dan een lekkere laag chocoladeganache erover, yummie!
Ingrediënten arretjescake
150 gram pure chocolade
150 gram boter
130 gram poedersuiker
2 theelepels sinaasappelrasp
75 gram cranberries
1 ei
200 gram koekjes (mariabiscuit)
Chocoladeganache
100 gram pure chocolade
100 ml verse slagroom
Bereiding arretjescake
Doe de boter met chocolade in blokjes bij elkaar en smelt in de magnetron. Roer de suiker en rasp erdoor en vervolgens het ei. Breek de biscuitjes en roer die met een spatel, samen met de cranberries, door de chocolademix. Bekleed een bakblik met bakpapier en druk het chocolade-koekjesmengsel hierin uit. Als het in de koelkast hard is geworden en is afgekoeld (neem hier een paar uurtjes of een nacht voor), kun je hem omdraaien.
Chocolade ganache
Breng de slagroom in een pannetje tegen de kook aan en smelt hierin de pure choclade (in blokjes, blijven roeren). Je krijgt nu mooie dikke chocoladesaus. Deze kun je over je cake uitspreiden voor een lekkere chocoladelaag. Deze kun je weer in de koelkast zetten om een beetje steviger te worden.
Tip: je kunt de arretjescake goed doorsnijden met een mes dat je even in heet water hebt gehouden.
Tips en ervaringen welkom!
Heb jij een ander recept voor arretjescake of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!
Hard van buiten, zacht van binnen, dat is toch het lekkerst? Je kunt nog variëren door het toevoegen van gehakte nootjes of vruchten, zoals dadels. Als de basis maar goed is 😉
Ingrediënten brownie
200 gram pure chocolade
125 gram roomboter
200 gram donkerbruine suiker
4 eieren
mespunt zout
200 gram zelfrijzend bakmeel
25 gram cacao
Bereiding brownie
Verwarm de oven voor op 175 graden. Smelt in een pan zachtjes de roomboter en roer hier de chocola in stukjes doorheen. Als alles gesmolten is haal je het van het vuur en voegt de suiker toe. Klop in een kom de eieren luchtig. Roer hier met een spatel de gezeefde bloem, cacaopoeder en zout kort doorheen. Roer hier vervolgens de chocoladesaus doorheen. Doe dit in een ingevette vorm; die van mij is ongeveer 20 x 30 centimeter. Die bak je ongeveer 30 minuten en laat je vervolgens buiten de oven afkoelen.
Heb je ook zo’n lekker recept voor brownie of heb je dit recept getest?
December! De tijd waarin de winkels weer vol liggen met de lekkerste kerstgerechten. En tegelijkertijd ook de tijd waarin veel mensen de ingewikkeldste bak- en kookkunsten uit de kast trekken. Ik hou zelf van de gulden middenweg. De combinatie ‘niet te moeilijk, wel veel effect’. Daar past de tulband prima bij; die ziet er alleen al vanwege de vorm feestelijk uit. Je kunt zelf kiezen wat voor vulling je erin doet. Ik heb gekozen voor de winterse smaken van geraspte sinaasappelschil, pure chocolade, walnoten en cranberries. In meer klassieke recepten wordt de tulband gevuld met ingrediënten als rozijnen, sukade of bigareaux (van die gekleurde gekonfijte kersen). Voor de klassieke Moskovische tulbandrecepten splits je de eieren en klop je het eiwit apart stijf. Dat zorgt voor een meer luchtig effect. Het deeg in mijn recept lijkt meer op cakebeslag. Dat is makkelijker te maken en ook erg lekker!
Ingrediënten kersttulband
250 gram zachte roomboter
150 gram suiker
5 eieren
100 gram bevroren pure chocolade
100 gram walnoten
100 gram gedroogde cranberries
1 theelepel geraspte sinaasappelschil
725 gram zelfrijzend bakmeel
25 gram maïzena
mespunt zout
Vulling van cranberries, chocolade en walnoten
Bereiding tulband
Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet je tulbandvorm in en bestuif met bloem. Mix de roomboter met de suiker en voeg één voor één de eieren toe. Klop dit nog een aantal minuten door.
Hak de chocolade grof met de keukenmachine (je kunt ook kant-en-klare stukjes kookchocolade gebruiken). Doe dit vervolgens ook met de walnoten. Meng in een aparte kom bakmeel, maïzena, zout, sinaasappelrasp, walnoten, chocolade en cranberries. Roer dit geheel met een spatel door het eiermengsel. Stort dit in de tulbandvorm en strijk het stevige deeg een beetje uit in de vorm.
Bak de cake in circa 45 minuten gaar. Laat de vorm vervolgens 10 tot 15 minuten afkoelen en keer hem om op een groot bord. Als hij volledig is afgekoeld kun je hem bestuiven met poedersuiker en versieren hoe je maar wilt. Waarschijnlijk heb je nu veel meer cake dan je met je beperkte gezelschap op kunt. Laat Kerst nu ook de tijd van de naastenliefde zijn. Delen maar!
Bestuif de tulband met poedersuiker
Je kunt hem nog verder decoreren
Enjoy!
Maak bladeren van chocolade
Het is goed te doen en erg leuk om je eigen hulstblaadjes van chocolade te maken. Knip een paar takjes met mooie gekartelde blaadjes af en maak die goed schoon onder de kraan. Maak ze helemaal droog en bestrijk de onderkanten van de blaadjes met olie. Hierdoor laat de chocolade straks goed los. Ik gebruik zelf bakspray voor het invetten, dat is nog makkelijker.
Smelt pure chocolade au bain-marie, dus in een metalen bak die in een pan met warm water ‘hangt’. Bestrijk de onderkanten van de blaadjes met een bakkwast met gesmolten chocolade en leg ze voorzichtig op een plaat met bakpapier. Laat dit even hard worden in de koelkast en strijk er dan nog een laagje op. Dit laat je weer goed afkoelen in de koelkast. Nu kun je de blaadjes voorzichtig van de chocolade afhalen, het is handig om ze eerst even los te knippen en bij het steeltje te beginnen. Er zullen een paar mislukken; die chocolade kun je gebruiken om te testen of het wel echt lekker is 😉
Een buurvrouw van me heeft heel wat recepten en bakboekjes verzameld en een paar van haar oude bakboekjes mocht ik lenen. Dus een mooie reden om wat nieuws te proberen. Met de Sinterklaasperiode op komst is het de uitgelezen tijd om zelf de allerlekkerste gevulde speculaas te maken. Je kunt natuurlijk kant-en-klare amandelspijs gebruiken, maar het is nog leuker (en misschien ook wel lekkerder) om zelf ook de amandelspijs te maken. Voor de beste smaak moet de spijs minimaal 14 dagen liggen voordat je het gaat verwerken.
Bekijk het filmpje op Instagram of lees hieronder het recept.
Gepelde amandelen, gekocht bij Bosscher’s Delicatessen op de Hoogeveense markt.
De amandelen worden geraspt met een kaasrasp.
De amandelspijs moet minstens 14 dagen rusten op een koele, donkere plek.
Amandelspijs maken
Ingrediënten:
175 gram blanke amandelen
175 gram suiker
rasp van 1 citroen
een half losgeklopt ei
Met een kaasrasp maal je de amandelen fijn. Daar roer je de suiker, de citroenrasp en het halve ei door. Daarna gaat alles nog een keer door de kaasrasp. Dit kneed je door elkaar tot spijs. Voeg eventueel wat water of ei toe om het beter te kunnen kneden. Wikkel de spijs in vershoudfolie en bewaar in de koelkast tot je het gaat gebruiken. In veel moderne recepten wordt trouwens een keukenmachine of kant-en-klare amandelmeel gebruikt om amandelspijs te maken. Misschien is dat net zo lekker, of misschien levert dat een andere textuur op… Ik heb het nog niet onderzocht. Ik maak mezelf graag wijs dat noeste arbeid een beter resultaat oplevert.
Gevulde speculaas recept
Deeg:
300 gram bloem
150 gram donkerbruine basterdsuiker
150 gram zachte roomboter
15 gram speculaaskruiden
mespunt zout
2 theelepels bakpoeder
beetje melk
Vulling:
350 gram amandelspijs
Garnering:
½ losgeklopt ei
zo’n 20 gave blanke amandelen
Als het bovenste laagje er maar netjes uitziet 😉
Nadat je de amandelen erop heb gelegd (beetje aandrukken), deze weer met ei bestrijken.
Als hij mooi goudbruin is, is hij klaar en ruikt het hele huis naar speculaaskruiden.
Bereiding gevulde speculaas
Verwarm de oven voor op 180 graden. Beboter een vorm, bijvoorbeeld een springvorm van ongeveer 24 centimeter doorsnede. Ik heb een rechthoekige vorm gebruikt van 26,5 x 17,5 cm. Mix alle ingrediënten voor het deeg en verdeel dit in twee ongelijke bollen. De kleinste rol je uit op een met bloem bestoven werkblad; hiermee bedek je de bodem van de vorm. Geen probleem als het niet zo netjes uitkomt. Beetje ‘knippen en plakken’ en niemand die er iets van ziet. Want nu rol je de amandelspijs uit en die leg je op de onderste laag deeg. Je houdt ongeveer een halve centimeter vrij langs de rand. Is de amandelspijs te hard om uit te rollen, dan kun je die eerst iets verdunnen door er een beetje losgeklopt ei doorheen te kneden. Heb je ruzie met de spijs omdat het bijvoorbeeld blijft plakken aan de deegroller? Ook hier gewoon weer een beetje smokkelen; als het maar zo gelijk mogelijk verdeeld wordt over de onderlaag. Op de laatste laag moet je wel een beetje je best doen, want die kan iedereen zien. Deze rol je iets groter dan de vorm en probeer je in zijn geheel bovenop de laag spijs te leggen. De randen druk je tegen de zijkant langs de spijs. Bestrijk de bovenkant met losgeklopt ei, verdeel de blanke amandelen er netjes over en bestrijk nogmaals met ei. Kijk nog eens met trots naar je prestatie en zet hem gedurende ongeveer 35 minuten in de oven, tot koek en amandelen een mooi goudbruin kleurtje hebben. En is hij toch niet zo mooi geworden, dan is hij sowieso heel lekker!
Met die geur in huis laat je je gevulde speculaas echt niet afkoelen voordat je hem test, wedden?
Het meest vooruitstrevende recept van oma: kokoskoek. Of kokoscake. In ieder geval, er zat kokos in. En dat had ik nog nooit gegeten. Heel zoet, een beetje plakkerig en ontzettend lekker!
Het recept door oma zelf geschreven. Jaren ’90?
Recept kokoskoek toen
Mijn moeder heeft nog het door oma zelf geschreven recept: – 1 ei – 1 beker suiker – 150 gram margarine – 1 beker bakmeel – 1 pak cocosmeel – 2 lepels melk 1 uur op bakerstand
Een beker dit, een beker dat en husselen maar
Oma was niet van de poespas. Een beker dit, een beker dat en husselen maar. 2 lepels melk is dan ineens weer erg specifiek. Ik kies voor volle melk. Dat komt het dichtst bij de melk die we vroeger ’s ochtends, nachtjapon nog aan, in een emmer haalden bij de buurman aan de overkant van de straat.
Op zoek naar de bakerstand
Twee dingen zijn best ingewikkeld. Eén pak kokosmeel. Hoeveel zat er vroeger in een pak? Albert Heijn heeft nu zakjes van 150 gram, daar probeer ik het maar mee. En dilemma 2: een uur op bakerstand. Welke temperatuur en stand is dat? Google leidt me alleen naar een gehucht met dezelfde naam in de buurt van New York. Ik gok op 180 graden Celsius.
Update: na het bakken en dit artikel begreep ik van mijn moeder dat er ‘cakestand’ geschreven staat. Die worden meestal op 160 graden gebakken.
Eigenwijs snufje zout
En ook al bakt oma het lekkerst, ik denk toch dat ik het beter weet. Een snufje zout erbij voor het contrast. Haalt het zoet extra omhoog.
Alles met een mixer met deeghaken mengen. Bakpapier op de bodem van mijn springvorm, stevige plakkende substantie erop uitdrukken (hmmmm mijn vorm is wel erg groot, heb net genoeg deeg) en wachten maar.
Knapperige kokoskoek
Na 50 minuten op 180 graden ziet de koek er al bruiner uit dan ik me hem herinner. Na het afkoelen is ‘ie ook nog een stuk knapperiger dan ik me herinner. De hoeveelheid kokos is wel goed. De volgende keer probeer ik het op 150-160 graden.
De kokoskoek ziet er bijna uit zoals oma hem maakte.
Iets te knapperige maar lekkere kokoskoekjes. Kunnen dus wel handig in een koekblik.
Kokoskoek recept nu
Dus, de vertaling voor het recept van kokoskoek zoals ik hem nu maak: – 1 ei – 1 beker suiker – 150 gram margarine – 1 beker zelfrijzend bakmeel – 1 beker geraspte kokos – 2 lepels melk – snufje zout Ik gebruik grote bekers, als je in plaats daarvan in een maatbeker van alles ongeveer 225 ml doet kom je goed uit. Bak hem 35-40 minuten in de oven op 160 graden Celsius.
Tips en ervaringen welkom!
Heb jij een ander recept voor kokoskoek of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!