Auteur: Arjan

  • Kersttulband

    Kersttulband

    … met cranberries, chocolade en walnoten

    December! De tijd waarin de winkels weer vol liggen met de lekkerste kerstgerechten. En tegelijkertijd ook de tijd waarin veel mensen de ingewikkeldste bak- en kookkunsten uit de kast trekken. Ik hou zelf van de gulden middenweg. De combinatie ‘niet te moeilijk, wel veel effect’. Daar past de tulband prima bij; die ziet er alleen al vanwege de vorm feestelijk uit. Je kunt zelf kiezen wat voor vulling je erin doet. Ik heb gekozen voor de winterse smaken van geraspte sinaasappelschil, pure chocolade, walnoten en cranberries. In meer klassieke recepten wordt de tulband gevuld met ingrediënten als rozijnen, sukade of bigareaux (van die gekleurde gekonfijte kersen). Voor de klassieke Moskovische tulbandrecepten splits je de eieren en klop je het eiwit apart stijf. Dat zorgt voor een meer luchtig effect. Het deeg in mijn recept lijkt meer op cakebeslag. Dat is makkelijker te maken en ook erg lekker!

    Ingrediënten kersttulband

    • 250 gram zachte roomboter
    • 150 gram suiker
    • 5 eieren
    • 100 gram bevroren pure chocolade
    • 100 gram walnoten
    • 100 gram gedroogde cranberries
    • 1 theelepel geraspte sinaasappelschil
    • 725 gram zelfrijzend bakmeel
    • 25 gram maïzena
    • mespunt zout
    Vulling van cranberries, chocolade en walnoten

    Bereiding tulband

    Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet je tulbandvorm in en bestuif met bloem. Mix de roomboter met de suiker en voeg één voor één de eieren toe. Klop dit nog een aantal minuten door.

    Hak de chocolade grof met de keukenmachine (je kunt ook kant-en-klare stukjes kookchocolade gebruiken). Doe dit vervolgens ook met de walnoten. Meng in een aparte kom bakmeel, maïzena, zout, sinaasappelrasp, walnoten, chocolade en cranberries. Roer dit geheel met een spatel door het eiermengsel. Stort dit in de tulbandvorm en strijk het stevige deeg een beetje uit in de vorm.

    Bak de cake in circa 45 minuten gaar. Laat de vorm vervolgens 10 tot 15 minuten afkoelen en keer hem om op een groot bord. Als hij volledig is afgekoeld kun je hem bestuiven met poedersuiker en versieren hoe je maar wilt. Waarschijnlijk heb je nu veel meer cake dan je met je beperkte gezelschap op kunt. Laat Kerst nu ook de tijd van de naastenliefde zijn. Delen maar!

    Bestuif de tulband met poedersuiker
    Je kunt hem nog verder decoreren
    Enjoy!

    Maak bladeren van chocolade

    Het is goed te doen en erg leuk om je eigen hulstblaadjes van chocolade te maken. Knip een paar takjes met mooie gekartelde blaadjes af en maak die goed schoon onder de kraan. Maak ze helemaal droog en bestrijk de onderkanten van de blaadjes met olie. Hierdoor laat de chocolade straks goed los. Ik gebruik zelf bakspray voor het invetten, dat is nog makkelijker.

    Smelt pure chocolade au bain-marie, dus in een metalen bak die in een pan met warm water ‘hangt’. Bestrijk de onderkanten van de blaadjes met een bakkwast met gesmolten chocolade en leg ze voorzichtig op een plaat met bakpapier. Laat dit even hard worden in de koelkast en strijk er dan nog een laagje op. Dit laat je weer goed afkoelen in de koelkast. Nu kun je de blaadjes voorzichtig van de chocolade afhalen, het is handig om ze eerst even los te knippen en bij het steeltje te beginnen. Er zullen een paar mislukken; die chocolade kun je gebruiken om te testen of het wel echt lekker is 😉

    Heb je ook zo’n lekker bakrecept?

    Stuur maar op, dan gaan we hem testen!

  • Gevulde speculaas

    Gevulde speculaas

    … met zelfgemaakte amandelspijs

    Een buurvrouw van me heeft heel wat recepten en bakboekjes verzameld en een paar van haar oude bakboekjes mocht ik lenen. Dus een mooie reden om wat nieuws te proberen. Met de Sinterklaasperiode op komst is het de uitgelezen tijd om zelf de allerlekkerste gevulde speculaas te maken. Je kunt natuurlijk kant-en-klare amandelspijs gebruiken, maar het is nog leuker (en misschien ook wel lekkerder) om zelf ook de amandelspijs te maken. Voor de beste smaak moet de spijs minimaal 14 dagen liggen voordat je het gaat verwerken.

    Bekijk het filmpje op Instagram of lees hieronder het recept.

    https://www.instagram.com/p/CHIjs9anSuT/?utm_source=ig_web_copy_link
    Gepelde amandelen, gekocht bij Bosscher’s Delicatessen op de Hoogeveense markt.
    De amandelen worden geraspt met een kaasrasp.
    De amandelspijs moet minstens 14 dagen rusten op een koele, donkere plek.

    Amandelspijs maken

    Ingrediënten:

    • 175 gram blanke amandelen
    • 175 gram suiker
    • rasp van 1 citroen
    • een half losgeklopt ei

    Met een kaasrasp maal je de amandelen fijn. Daar roer je de suiker, de citroenrasp en het halve ei door. Daarna gaat alles nog een keer door de kaasrasp. Dit kneed je door elkaar tot spijs. Voeg eventueel wat water of ei toe om het beter te kunnen kneden. Wikkel de spijs in vershoudfolie en bewaar in de koelkast tot je het gaat gebruiken. In veel moderne recepten wordt trouwens een keukenmachine of kant-en-klare amandelmeel gebruikt om amandelspijs te maken. Misschien is dat net zo lekker, of misschien levert dat een andere textuur op… Ik heb het nog niet onderzocht. Ik maak mezelf graag wijs dat noeste arbeid een beter resultaat oplevert.

    Gevulde speculaas recept

    Deeg:

    • 300 gram bloem
    • 150 gram donkerbruine basterdsuiker
    • 150 gram zachte roomboter
    • 15 gram speculaaskruiden
    • mespunt zout
    • 2 theelepels bakpoeder
    • beetje melk

    Vulling:

    • 350 gram amandelspijs

    Garnering:

    • ½ losgeklopt ei
    • zo’n 20 gave blanke amandelen
    Als het bovenste laagje er maar netjes uitziet 😉
    Nadat je de amandelen erop heb gelegd (beetje aandrukken), deze weer met ei bestrijken.
    Als hij mooi goudbruin is, is hij klaar en ruikt het hele huis naar speculaaskruiden.

    Bereiding gevulde speculaas

    Verwarm de oven voor op 180 graden. Beboter een vorm, bijvoorbeeld een springvorm van ongeveer  24 centimeter doorsnede. Ik heb een rechthoekige vorm gebruikt van 26,5 x 17,5 cm. Mix alle ingrediënten voor het deeg en verdeel dit in twee ongelijke bollen. De kleinste rol je uit op een met bloem bestoven werkblad; hiermee bedek je de bodem van de vorm. Geen probleem als het niet zo netjes uitkomt. Beetje ‘knippen en plakken’ en niemand die er iets van ziet. Want nu rol je de amandelspijs uit en die leg je op de onderste laag deeg. Je houdt ongeveer een halve centimeter vrij langs de rand. Is de amandelspijs te hard om uit te rollen, dan kun je die eerst iets verdunnen door er een beetje losgeklopt ei doorheen te kneden. Heb je ruzie met de spijs omdat het bijvoorbeeld blijft plakken aan de deegroller? Ook hier gewoon weer een beetje smokkelen; als het maar zo gelijk mogelijk verdeeld wordt over de onderlaag. Op de laatste laag moet je wel een beetje je best doen, want die kan iedereen zien. Deze rol je iets groter dan de vorm en probeer je in zijn geheel bovenop de laag spijs te leggen. De randen druk je tegen de zijkant langs de spijs.  Bestrijk de bovenkant met losgeklopt ei, verdeel de blanke amandelen er netjes over en bestrijk nogmaals met ei. Kijk nog eens met trots naar je prestatie en zet hem gedurende ongeveer 35 minuten in de oven, tot koek en amandelen een mooi goudbruin kleurtje hebben. En is hij toch niet zo mooi geworden, dan is hij sowieso heel lekker!

    Met die geur in huis laat je je gevulde speculaas echt niet afkoelen voordat je hem test, wedden?

    Heb je ook zo’n lekker bakrecept?

    Stuur maar op, dan gaan we hem testen!

  • Upside down appelcake

    Upside down appelcake

    Omgekeerde appelcake

    Appelcake, op de kop

    Rik Oostenveld reageerde op mijn oproep in de Hoogeveense Courant om oude recepten te delen. Hij had nog een oud recept van zijn moeder (inmiddels 84 jaar), die waarschijnlijk in het verleden een cursus heeft gedaan aan de huishoudschool ‘Pesserhof’ aan de Pesserstraat in Hoogeveen:

    De hoeveelheden zijn erg zuinig, waarschijnlijk om het gebruik van de producten te beperken. Om een beetje een mooie verhouding te krijgen, heb ik alles verdubbeld. Ook de baktemperatuur heb ik aangepast (de meeste mensen hebben tegenwoordig een heteluchtoven, die moet minder warm ingesteld worden).

    Bekijk het filmpje op Instagram of lees hieronder het recept.

    https://www.instagram.com/p/CAAu5ROH6J3/

    Upside down appelcake: ingrediënten

    • 4-5 appels
    • 30 gram gesmolten roomboter
    • paar eetlepels donkerbruine basterdsuiker
    • 200 gram roomboter (kamertemperatuur)
    • 200 gram suiker
    • 4 eieren
    • 200 gram zelfrijzend bakmeel
    • paar eetlepels melk
    • mespunt zout
    • 2 eetlepels geraspte citroenschil

    Bereiding omgekeerde appelcake

    Verwarm de oven voor op 170 graden.

    Schil de appels en snijd ze in dunne schijfjes. Je kunt er wat suiker en kaneel overheen doen. Die staan als ingrediënten vermeld in het originele recept, maar komen in de beschrijving nergens terug. Maar goed, kaneel en suiker zijn altijd een goed idee 🙂

    Leg bakpapier op de bodem van je springvorm (niet nodig als je een glazen bodem hebt zoals ik). Doe hier de gesmolten boter op, verdeel de donkerbruine suiker erover en leg de appelschijfjes er mooi op.

    Voor het deeg: mix de boter met de suiker. Voeg zout en citroenschil toe. Voeg daarna een voor een de eieren toe en mix tot het luchtig is. Mix dan op een langzame stand de melk en het zelfrijzend bakmeel erdoor.

    Verdeel de cakemix over de bodem en zet hem in de oven. Na 50-60 minuten is hij gaar. Laat 5 minuten afkoelen, doe een mes langs de rand en maak de rand los. Keer om op een plaat of groot bord en haal de bodem er voorzichtig af. Als het goed is heb je nu een heel mooie bovenkant. En als hij er niet zo goed af komt is hij toch nog heel erg lekker!

    Oh ja, inzender Rik heeft natuurlijk een stukje geproefd. Zijn commentaar: “Ik vond hem lekker, goeie frisse smaak en de cake ook niet droog”.

    Heb je ook zo’n lekker oud recept?

    Stuur maar op, dan gaan we hem testen!

  • Rabarber crumblecake

    Rabarber crumblecake

    Rabarber crumblecake

    Cake met rabarber

    Met de eerste rabarber uit mijn moestuin maak ik deze cake. De kinderen houden niet van die zure smaak en de sliertjes, weet ik nog van vorig jaar. Dus ik zorg dat de rabarber onherkenbaar vermomd in de cake gaat. Ze trappen er in en denken nu dat ze rabarber heerlijk vinden. Binnenkort maar eens kijken hoe ze reageren op het traditionele prutje…

    Bekijk het filmpje op Instagram of lees hieronder het recept.

    https://www.instagram.com/p/B_caLivH6_e/

    Ingrediënten rabarbercake

    Voor de rabarbergelei:

    • 500 gram rabarber
    • beetje suiker
    • kaneelstokje om door de appels te doen

    Voor het deeg:

    • 150 gram roomboter (kamertemperatuur)
    • 150 gram suiker
    • 3 eieren
    • snufje zout
    • 150 gram zelfrijzend bakmeel

    Voor de kruimels:

    • 60 gram gesmolten roomboter
    • 70 gram suiker
    • 90 gram bloem
    • snufje zout

    Bereiding rabarbercake

    Verwarm de oven voor op 160 graden.

    Kook de rabarber zachtjes gedurende ongeveer 15 minuten met het kaneelstokje, ongeveer 2 eetlepels suiker en een klein beetje water. Maak het helemaal glad met een staafmixer.

    Mix in een andere kom de boter met de suiker. Voeg de eieren toe en mix tot het luchtig is. Mix dan op een langzame stand de zout en het zelfrijzend bakmeel erdoor.

    Vet een springvorm in of leg bakpapier op de bodem en vet alleen de rand in. Verdeel het deeg over de bodem en verspreid de rabarbergelei erover. Meng het licht met een vork voor een marmereffect.

    Maak dan het kruimeldeeg, hiervoor kun je dezelfde kom gebruiken waar je eerst het deeg voor de bodem in hebt gemaakt, die hoeft niet helemaal schoon te zijn. Meng de gesmolten boter, suiker, zout en de bloem met een vork of mixer met deeghaken. Dit verspreid je erover.

    Check na 50-60 minuten of de cake gaar is; een satéprikker moet er dan droog uitkomen. Laat 5 minuten afkoelen, doe een mes langs de rand en open de vorm. Hij is een beetje warm natuurlijk het lekkerst. Smullen maar!!

    Heb jij ook een recept voor een baksel met rabarber? Ik hoor het graag!

  • Oma’s appeltaart

    Oma’s appeltaart

    Oma’s appeltaart

    Appeltaart van oma

    Mijn oma maakte lekkere appeltaart. Niet te ingewikkeld met allemaal gedoe met deeg uitrollen, sliertjes maken, met ei bestrijken. Nee, gewoon lekker praktisch rechttoe-rechtaan. Ideaal dus om samen met de kinderen te maken.

    Appelcake is eigenlijk een betere naam voor dit baksel. Maar dan in de vorm van een taart.

    Bekijk het filmpje op Instagram of lees hieronder het recept.

    https://www.instagram.com/p/B-Pr-llHZq4/?utm_source=ig_web_copy_link

    Appeltaart van oma: ingrediënten

    • 5-6 appels. Liefst goudrenet of elstar.
    • beetje suiker en kaneel om door de appels te doen
    • 250 gram roomboter (kamertemperatuur)
    • 250 gram suiker
    • 4 eieren
    • 250 gram zelfrijzend bakmeel
    • halve beker melk

    Bereiding oma’s appeltaart

    Verwarm de oven voor op 160 graden.

    Schil eerst de appels en snijd ze in blokjes. meng er wat kaneel en suiker door (niet te zuinig). Laat dit intrekken terwijl je het deeg maakt.

    Mix de boter met de suiker. Voeg de eieren toe en mix tot het luchtig is. Mix dan op een langzame stand de melk en het zelfrijzend bakmeel erdoor.

    Vet een springvorm in of leg bakpapier op de bodem en vet alleen de rand in. Verdeel de mix over de bodem en leg de appels erop. Als er vocht uit de appels gekomen is, probeer je dat er zo min mogelijk bij te doen. De appels druk je een beetje aan. Nu kan oma’s appeltaart in de oven!

    Check na ruim een uur of de taart gaar is; een satéprikker moet er dan droog uitkomen. Laat 5 minuten afkoelen, doe een mes langs de rand en open de vorm. Hij is een beetje warm natuurlijk het lekkerst. Smullen maar!!

    Goedgekeurd door Teun en Linde 🙂

    Beetje warm het lekkerst. Maar afgekoeld ook nog heerlijk 😉

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij ook een recept voor een lekker zoet baksel? Ik hoor het graag!

  • Gemarmerde espressocake

    Gemarmerde espressocake

    Espressocake

    Recept espressocake

    Voor koffiecake of espressocake hoef je geen koffieliefhebber te zijn. De koffie geeft een klein beetje een bittere mokka-achtige smaak als mooi contrast met de smaak van donkere basterdsuiker en kaneel.

    Gemarmerde espressocake: het recept

    • 2 kopjes pittige espresso
    • 150 gram donkerbruine basterdsuiker
    • 3 theelepels kaneel
    • 375 gram zelfrijzend bakmeel
    • 330 gram kristalsuiker
    • 1 zakje vanillesuiker
    • snufje zout
    • 4 eieren
    • 250 gram zachte ongezouten roomboter
    • 275 ml volle melk

    Bereiding espressocake

    Verwarm de oven voor op 160 graden.

    Meng de donkere suiker met kaneel. Meng in een andere kom de boter met de suiker, vanillesuiker en het snufje zout. Voeg 1 voor 1 de eieren toe en klop tot het luchtig is. Mix dan op een langzame stand de bakmeel erdoor.

    Vet een vorm in. Doe de helft van de mix erin en besprenkel met het suiker/kaneel-mengsel. Hier verdeel je 1 kopje espresso over. Herhaal dit en zet de cake in de oven.

    Check na ongeveer een uur of de cake gaar is; een sateprikker moet er dan droog uitkomen. Laat 5 minuten afkoelen en stort dan op een rooster en keer de cake om. Beetje poedersuiker erover, klaar!

    Beetje warm het lekkerst. Maar afgekoeld ook nog heerlijk 😉

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij ook een recept voor een baksel met koffie of t Ik hoor het graag!

  • Broeder – poffer

    Broeder – poffer

    Broeder

    Broeder in de pan

    en broeder in de oven

    Petra Vos kwam met een krantenknipsel uit het Nederlands Dagblad (jaren ’60/’70) met als titel: Zomer voorbij? Er zijn zongedroogde rozijnen! Daarin staat onder andere onderstaand recept voor poffer/broeder:

    Artikel van Hoogeveense mevrouw Soldaat (onder pseudoniem A.M. Schuil – van Walraven)

    Ik dacht dat met poffer de Groningse ‘poffert’ bedoeld werd. En hoewel dat vast en zeker aan elkaar verwant is, is dit toch een ander recept. Een poffer zou van oorsprong vooral voorkomen in West-Friesland. Een Groningse poffert wil ik ook nog graag een keer maken, dus als iemand een recept heeft…

    Broeder/poffer: het recept

    • 200 gram bloem
    • 200 ml lauwwarme melk
    • 10 gram gist
    • 100 gram gewelde rozijnen
    • een beetje zout
    • een beetje zonnebloemolie

    Bereiding poffer

    Meng de gist met een beetje melk. Doe dit in een kuiltje op het bloem en voeg een beetje zout toe. Meng dit met een mixer met deeghaken en voeg beetje bij beetje steeds meer melk toe. Tot slot de rozijnen er goed door mixen. Dek de kom af met huishoudfolie en zet op een warme plek waar het niet tocht. Na een uur is het voldoende gerezen.

    Poffer bakken

    Volgens het recept moet je de poffer bakken in een braadpan. Wat olie erin, goed verdelen over de bodem en dan in 1 keer het deeg erin. Op laag vuur bakken, via de deksel omdraaien en dan de andere kant ook bakken. In totaal zou hij na een uur gaar moeten zijn.

    In een ander recept wordt de poffer gebakken in de oven. Zo’n 30 minuten op 180 graden Celsius. Ook deze variant probeer ik, in een mooie locomotief-vorm. Ook hier doe ik eerst wat olie in de vorm.

    Poffer uit de pan
    Poffer uit de oven

    De poffer uit de oven is het mooist en het lekkerst: beter gerezen en lekker knapperig. Door de zonnebloemolie en ingrediënten doet het een klein beetje denken aan oliebol. Wel minder vet, en dat kun je dan weer heel goed compenseren met een beetje roomboter 🙂 Volgens het recept lekker met wat stroop erbij, maar dat vonden wij niet nodig.

    Warm het lekkerst!

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij een ander recept voor broeder of poffer of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!

  • Chocoladecake in mok

    Chocoladecake in mok

    Chocolade-
    cake in mok

    Simpel en indrukwekkend

    Heb je nog geen toetje bedacht voor kerst? Geen probleem, je maakt in een paar minuten een indrukwekkend kerstdessert met dit recept.

    Chocoladecake in mok: het recept

    Per persoon:

    • 4 eetlepel zelfrijzend bakmeel
    • 1,5 eetlepel suiker
    • 1 eetlepel cacaopoeder
    • 3 eetlepels melk
    • 3 eetlepels zonnebloemolie
    • 30 gram witte chocolade

    Bereiding chocoladecake in mok

    Roer de eerste 5 ingrediënten door elkaar. Verdeel de witte chocolade er doorheen. 2 minuten op 750-800 Watt in de magnetron. Klaar!!!

    Beetje poedersuiker erover om toch nog een witte kerst te hebben.

    Warm het lekkerst!

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij een ander recept voor cake in mok of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!

  • Chocoladecake in mok

    Chocoladecake in mok

    Chocolade-
    cake in mok

    Simpel en indrukwekkend

    Heb je nog geen toetje bedacht voor kerst? Geen probleem, je maakt in een paar minuten een indrukwekkend kerstdessert met dit recept.

    Chocoladecake in mok: het recept

    Per persoon:

    • 4 eetlepel zelfrijzend bakmeel
    • 1,5 eetlepel suiker
    • 1 eetlepel cacaopoeder
    • 3 eetlepels melk
    • 3 eetlepels zonnebloemolie
    • 30 gram witte chocolade

    Bereiding chocoladecake in mok

    Roer de eerste 5 ingrediënten door elkaar. Verdeel de witte chocolade er doorheen. 2 minuten op 750-800 Watt in de magnetron. Klaar!!!

    Beetje poedersuiker erover om toch nog een witte kerst te hebben.

    Warm het lekkerst!

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij een ander recept voor cake in mok of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!

  • Citroentaart

    Citroentaart

    Citroentaart

    Citroentaart recept

    Afgelopen vrijdag at ik de lekkerste citroentaart ever. Zoetzuur, fris, luchtig… In de Dessertbar in Haarlem. Echt, een dessertbar! Hemel op aarde!

    Ik herinnerde me dat we nog een stuk of 9 citroenen van de markt in de schuur hadden liggen. Had Arjan meegenomen om onduidelijke redenen. Was vast een onweerstaanbare aanbieding.

    Dus ik ben (bijna) meteen citroentaart gaan bakken. Ik had nog geen Oma’s Citroentaart-recept ontvangen, maar gelukkig heeft Rose er één beschreven op stoerevrouwensporten.nl En haar filosofie van actief leven combineren met écht genieten, helemaal mee eens!

    Meer = beter

    Dat is mijn eigen quote 🙂

    Daarom heb ik het originele recept een beetje aangepast…

    Citroentaart: ingrediënten

    • 200 gram bloem
    • 125 gram roomboter op kamertemperatuur
    • snufje zout
    • 50 ml koud water
    • 8 eieren
    • 265 gram basterdsuiker
    • 330 ml slagroom
    • Citroenrasp van 1 citroen
    • Sap van 4 citroenen

    Verder nodig:

    • Deegroller
    • Zak droge bonen voor blindbakken
    • Bakvorm van 26 cm

    Bereiding citroentaart

    Verwarm de oven voor op 200 graden.

    Doe de roomboter in blokjes, met bloem, zout en water in een kom. Mix met een mixer met deeghaken tot je er een deegbal van kunt vormen. Leg dit in vershoudfolie in de koelkast.

    Meng de eieren met suiker, slagroom, citroenrasp en -sap in een andere kom tot een homogeen mengsel.

    Tip: gebruik gekoelde citroen om te raspen. Gaat een stuk makkelijker!

    Vet je taartvorm in en bestuif deze met bloem. Bestuif ook je aanrecht en deegroller met bloem. Rol de deegbal uit tot je een pizza hebt die iets groter is dan je taartvorm. En probeer hem er dan netjes in te krijgen met ongeveer 2 centimeter opstaande rand. Lukt niet! Maar met een beetje bijsnijden en verplaatsen lijkt het best ok.

    Dan in de oven ‘blind bakken’. Dat doe je door er bakpapier op te leggen en daarin de bonen te gooien. Na 15 minuten bonen en bakpapier eruit halen en nog 5 minuten bakken of iets langer, tot de bodem een beetje bruin is. Daarna de bodem wat af laten koelen en de oven op 165 graden zetten.

    Blind bakken zorgt dat de bodem mooi in vorm blijft. De bonen kun je niet meer eten maar wel opnieuw gebruiken voor blind bakken.

    Doe nu de vulling op de bodem en zet de taart nog 60 minuten in de oven.

    Na het afkoelen met poedersuiker bestuiven en dan:

    Smullen!

    Hij is heerlijk! Maar nog net niet zo lekker als die van de Dessertbar. Dus heb je nog een ander citroentaart-recept, laat het me weten!

    Tips en ervaringen welkom!

    Heb jij een lekker recept of dit recept geprobeerd? Ik hoor het graag!